pillllans

Alla inlägg under april 2012

Av Pernilla - 19 april 2012 15:54

Vilken skitbra dag jag har rent ut sagt!


Hela morgonen/förmiddagen fick jag gjort jättemycket här hemma. Tvättat en del och städat men framförallt, rensat & röjt undan massor. Så himla gott !

Sen var jag över till Maria och lunchade shettisarna, fixade även stallet för henne, mockade+fodra för kvällen. Så var min andra syster där och passade barnen så jag tog en fika med henne också innan jag åkte vidare till stallet. 

**


Sen var det dags för mys med prinsen, som förövrigt skötte sej super idag! Tanken var ju löshoppning men busen drog av sej en sko igår - igen  (Jag bara måste åka och köpa fler boots nu!)

+ att jag inte hade något sällskap och löshoppa ensam känns både lite svårt & jobbigt.

Så därför beslöt jag mej för och longera en stund istället. Paddocken är ju mjuk + att Calle är, som tur är, inte särskilt ömfotad så ett lite mjukt pass klarar han allt trots tappskon.

Han var verkligen superfin i longeringen. Han var helt avslappnad och mjuk idag + att han lyssnade perfekt på alla kommandon. Han fick jogga på en stund + galoppera lite vilket han gjorde himla lugnt och fint, bara ett litet brall. Jättetrevlig var han verkligen!  Imorn morgon kommer hovis och slår på skon igen. Toppen att hon kunde komma så fort eftersom vi ska åka till klubben både imorgon och på lördag, och hoppträningen på lördag får ju inte missas!!  

***


Nu ska jag fortsätta greja här hemma en stund innan jag åker till klubben. Ska nämligen avsluta denna toppentorsdagen inne på ridskolan för Ylva Rubin kommer och föreläser om hästens bett & tänder, och det vill jag inte missa. Ska bli intressant  


//Pillan


Av Pernilla - 18 april 2012 08:06

Härlig morgon ! Jag har precis rastat Boss och nu sitter jag här med morgonkaffet. Ska väl om en stund göra mej iordning.

Ska ringa Ida för och se om hon är hemma så jag kan komma förbi och hälsa på en stund. Så ska jag köpa några balar spån på hemvägen också och det blir väl kanske dom sista för den här våren  


 

  

Hoppas ni får en fin onsdag!


//Pillan

Av Pernilla - 17 april 2012 21:14

Var ju iväg till Gbg idag och bl.a till leklandet vid Kungälv. Vi hade superkul och trevligt. Lekte med ungarna och härjade runt   Sen var vi till Ikea också och jag fick handlat en del och sådär, men dagen gick så fort. Vi var hemma igen vid 17tiden och kl 18 skulle Lovisa rida lektion vilket jag inte ville missa nu när jag var ledig idag.

Så jag bytte planering på Calle och gav honom en välförtjänt vilodag idag, så rider jag imorgon istället.


 

   



Nu sitter jag hemma och saknar min älskling Björn lite extra. Jag är nämligen mörkrädd och Björn är inte hemma förrän vid kl 00-01 så det är ju ett par timmar kvar...  Tur jag har min kära Boss i alla fall. Ska dra för fönstren (dom är jag mest rädd för) så ska jag bädda ner mej framför tv;n och bara titta på glada program och hoppas han kommer hem snart!!  



//Pillan

Av Pernilla - 17 april 2012 07:52

Dricker kaffe nu och ska strax göra mej iordning. Jag ska iväg med mamma, Tina och barnen till Kungälv och Gbg idag. Vi ska även in på IKEA och shoppa lite.



Igår kväll longerade jag Calle en stund men utan bommar. Spände in honom lite löst så fick han jogga på en liten stund i båda varven. Det var så härligt och se, för Calle var helt avslappnad och mjuk. Jättefin! Han lyssnade korrekt på mina kommandon och följde mej jättefint.

Satte på honom hans nya Cheval Noir skydd och dom passade helt ok.

  



Nä nu ska jag göra mej iordning!


//Pillan

Av Pernilla - 16 april 2012 14:55

& ny vecka vilket känns fint! Är dessutom ledig fram tills på fredag kväll

Däremot blir det en ganska tuff helg som innebär jobbhelg och Calle in till klubben 2 dagar i rad så därav desto mindre sömn. Men det får gå!


***

Idag kom hovslagaren till Calle, dock bara för och sko honom bak eftersom vi tog framtassarna förra veckan då han lyckades tappa båda framskorna. Ingen idé och slå på två tappskor och sen vänta en vecka och göra om allt liksom. Men nu är han skodd och hoppas att han behåller skorna på i 7 veckor  Jag passade på och fixa stallet medans Calle blev skodd och när det var klart släppte jag ut honom i hagen igen. Åker tillbaka efter middagen ikväll och longerar honom över en cavaletti serie och pysslar om min prins.



By the way - köpte ju nya Montain Horse skor som jag förövrigt bara älskar. Men fy bubblan för och gå in dom. Jag fick tvunget slänga dom gamla innan jag hunnit gå in dom nya, dumt! Fått ett sjujäkla skoskav på speciellt höger fot, så kan inte gå i dom nya alls förtillfället. Igår när vi var till klubben fick jag ta med skorna och byta om på läktaren och sen halta mej ner till Calle och lyckades precis rida ett pass i dom och så fort jag hoppat av honom så fick jag byta skor med en gång. Som tur är så lyckades jag hitta mina gamla Easy Rider idag så dom får duga så länge + att mamma har fått i uppgift att gå in dom nya skorna för mej  Hoppas hon fixar det bättre än mej!




Förövrigt så har jag tänkt mej Calles vecka såhär.


Mån) Longering cavaletti

Tis) Dressyr -lösgörande

Ons) Vila

Tors) Löshoppning

Fre) Åka till klubben - galoppjobb i paddocken

Lör) Hoppträning klubben

Sön) Uteritt skritt.



//Pillan


Av Pernilla - 15 april 2012 20:52

Åkte in till klubben med Calle idag med, jag red i manegen. Ridningen gick ganska bra tycker jag, jag är allt nöjd! Han gick ganska fint emellanåt och traven stundtals var jättefin + att han var ganska avslappnad och inte fullt så spänd som han kan vara!!

Jag är lika nöjd över lastningen idag, han följde med mej in snällt i transporten både dit och hem  Duktiga Calle ! Så det tog knappt minuten och lasta, helt toppen! Ska fortsätta åka regelbundet nu + träna vidare så kan jag snart skicka in Calle och kunna åka själv

Tack för hjälpen & sällskapet idag Maria! 


  

En bild från idag. Jag kan dock bara inte förstå hur jag lyckas göra fula miner på varje ridbild? Avis på er som gör sej snygga till häst!



Sen efter klubben och lite mockning hemma i stallet så blev kl 16 så då åkte jag till Ellös på fika innan jag vid 17 tiden åkte tillbaka till stallet. Jag och Ann-Sofie hämtade några fler höbalar och sen tog vi in våra pållar och borstade och mös en stund innan det blev insläpp & fodringsdags. Sen åkte jag hem, så det har vart ganska hästigt på schemat idag. Love it      



//Pillan - som nu avnjuter ett glas vitt i lugn och ro....

Av Pernilla - 15 april 2012 10:00

.. för och skriva ett långt inlägg och sen hänger sej sidan och allt försvinner  Here we go again !



Igår hade jag en jättebra dag, morgonpromenad, tur till loppis och Lions där jag fick fyndat några jättefina saker. Sen vart jag och några iväg på äventyrs minigolf vilket var kul så länge det varade. Det började spöregna och hagla så vi fick skippa de sista banorna..



Sen till eftermiddagen så bestämde jag och Maria oss för och köra in Calle till klubben. Hon ska ju låna honom till hennes hoppträning nästa lördag så därför tog vi in honom till klubbens stora paddock så Maria kunde hoppa/känna på honom där.

Något jag blev supernöjd med igår var lastningen, Calle har inte åkt transport på hela vintern och mer därtill pga diverse anledningar så som vinter/halka och att han blev sparkskadad och fick vila ett tag m.m Så jag har ju satt igång honom och först nu som han är igång så man kan dra iväg honom.

Men jag gick in i transporten och Calle följde med mej som en hund, tog knappt 1 min trots att han inte åkt på såå länge. Där fick jag verkligen bekräftelse på att all min träning med honom har gett resultat  Samma när vi skulle hem, han gick med mej in utan och tveka! Känslan vid lastningen var obeskrivligt bra och jag är så nöjd och glad!  


Ridningen gick också jättebra. Förutom några rejäla bocksprång men Maria lyckades sitta kvar! Calle var lite väl taggad så första gången hon trava mot cavalettiserien så hoppa han över bommarna. Men sen trava han så fint över! Hoppningen gick också jättebra.. Eftersom paddocken är så stor på klubben är det så "lätt" och låta Calle rulla på i galopp runt runt och det fick han verkligen göra igår, galopperat av sej massa energi - super! Tycker det är så kul att Maria vill rida Calle och låna med just honom på träning, tack syster 


Här över ett litet skutt...


 

  

Svettig och nöjd Calle innan hemfärd !  



   

Kärleken jag har för denna häst är obeskrivlig. Det har vart mycket svett & tårar men vi blir tightare för varje dag och banden bara stärks Jag kommer aldrig släppa taget om min brunvita buse...  


//Pillan

Av Pernilla - 13 april 2012 21:31

Ja så kan man sammanfatta dagens ridpass   


Lovisa var med mej idag också, jättekul med sällskap. Hon rider himla mjukt & fint och hon rider Sara väldigt bra och det såg jättetrevligt ut.



& Till Calle då, det gick ibland eller ja, för det mesta bra men ibland verkligen skit. Som sagt upp som en sol - ner som en pannkaka.

Tror aldrig jag haft ett ridpass som gått så bra men också så dåligt..

Jag fick passat på och tränat både min och Calles kondition idag också eftersom han var studsigt jobbig emellanåt så fick jag ridit på ordentligt. En gång i traven blev han spänd och studsa på stället och ville helst ta galopp men jag lyckades få fram honom i traven och efter 11 varv så lugnade han ner sej, sänkte nacken och längde på steget då fortsatte jag 10 varv till. Där gick han som en dröm!

Galoppen var det tyvärr en del tjafs med idag men på slutet fick jag några riktigt fina varv där han jobbade på bra!

Men en gång när jag fatta galopp, drog han iväg järnet och börja kicka backut, där tappa jag stigbyglarna och satt lite löst    Men jag satt kvar!  

Red en timme och både jag och Calle var bra trötta efteråt...

Men jag är nöjd över kvällens pass. Den skritten och traven som jag för det mesta lyckades få fram idag, var verkligen awesome. Sen att det blev en del studs, tjafs och lite galoppbråk, så är det. Jag får träna vidare.... Fick ju ändå känslan på topp när han gick så himla fint emellanåt  

 


Nu ska jag slurpa upp mitt vin och se på tv tillsammans med bästa Björnen


//Pillan 

Ovido - Quiz & Flashcards