pillllans

Alla inlägg under februari 2012

Av Pernilla - 29 februari 2012 19:49

Vilken underbar dag! Starten var väl lite tröttsam, gick och la mej vid halv 8 imorse (jobbat) och sen upp 20 över 10. Men efter en kaffe var jag igång igen!


Jag fick med mej Maria till stallet så det blev ingen longering idag utan vi "snodde" Ann-Sofies Sara så red vi ut en timme istället. Red runt Björneröd i solen och det var helt underbart skönt i det fina vårvädret vi haft idag! TACK Maria för sällskapet!

Imorgon var tanken att jag skulle rida ut med Lena, men då hon inte längre kunde så följer Maria med imorgon också. Superbra! Kan vara gott för henne, eftersom Maria snart haft ett riduppehåll på 1 år    Skön träningsvärk hon lär få....

   

Imorgon ska vi först rida Calle och Sara men sen också köra hennes shettisar och även fika. Så det blir en hästig, mysig och förhoppningsvis solig dag ihop med syster!


Efter stallet förut så åkte jag till en annan storasyster (www.christinasytligheter.blogg.se) och fick fixat mitt hår (hon är frisör), fick ljusat upp det igen men klippningen får vi ta en annan dag för jag blev ganska trött förut, kanske inte så konstigt?

Så jag är supernöjd över min dag, hoppas ni haft det bra?


***

Förresten, nu har det hänt här hemma igen. Några har ridit över vår gräsmatta. Fan vad sur jag blir. Hur kan man vara så korkad? Det finns folk till allt, men jag gillar inte hänsynslöst ridfolk, det är såna som dom, som förstör för oss andra som uppför oss när vi är ute och rider. Jag tycker man ska rida med förnuft! Är det jätteblött ute så kanske man ska undvika stigar/ängar och annat där man kan trampa upp i onödan, är man osäker någonstans ska man fråga om lov innan man rider där, men man ska väl för fan aldrig rida över någons gräsmatta? OM de skyldige läser detta, låt bli vår mark! /Tack på förhand!

***

//Pillan


Av Pernilla - 28 februari 2012 15:46

Sol och vårväder idag !! Gott!

  


Paddocken var väldigt blöt idag men jag skulle ju skritta Calle en stund så det gjorde inget. Körde lite basic övningar, halter, volter m.m Han busade och bocka till en gång men det var också i den enda lilla korta traven vi körde idag. Men han lyssnade bra och hade fokus på mej!

Sen gick vi ut på en liten promenad och när vi gick iväg var han sådär lagom pigg och käck, men när vi vände hem    Han travade i skänkelvikningar och ett par ggr lättade han rejält, gillar inte när han gör det. Energin ska gå framåt och inte uppåt! 

Hade jag önskat något, vore det sällskap i stallet varje dag nu. Men jag får kämpa på, på egen hand de dagar jag är där ensam. Har jag tur så kommer min syster Maria ut och sällskapar/hjälper mej lite  

Nu i mars jobbar jag en del extra men jag får försöka sova lite mindre och orka jobba Calle som kommer i största prio, han ska gå 6 dagar i veckan och få max en vilodag. Eftersom jag kör såpass lugn igångsättning så behöver han inte mer vila.


 

Puss på busigaste !


Nu har jag käkat thai mat, så ska om en stund hoppa i säng, ska gå 3;e natten nu ikväll men det känns bra för den är extrajobb = Goa pengar!


Hoppas ni har en fin dag i solen!!


//Pillan

Av Pernilla - 27 februari 2012 20:30

Ge mej!

 

    

 

//Pillan - som drar mot jobbet!

Av Pernilla - 27 februari 2012 12:00

I fredags red jag ju ut en sväng + en stund i paddocken. Lördag blev det paddocken skritt + trav och igår var det ju en barbackatur ut i skogen.

Kommande vecka ser ut ungefär såhär för våran del, lite beroende på väder/underlag (vid -gr och frusen paddock så blir det annat) och om vi får ridsällskap. (Calle är ju oerhört laddad/spänd förtillfället så ger mej inte ut något ensam för ett par veckor framöver.)


  

Mån) Vila

Tis) Skrittövningar paddocken

Ons) Longering

Tors) Uteritt med Lena

Fre) Mycket trav paddocken

Lör) Uteritt ev. bommar paddocken

Sön) Uteritt + klättra i backar


//Pillan

Av Pernilla - 26 februari 2012 14:04

Sol och underbart väder idag!


Kl 8 imorse åkte jag till stallet för och träffa Ann-Sofie. Longering var väl första tanken för oss men paddocken var frusen så istället gick vi ut, och att starta dagen med en barbacka tur i solen är väl helt otroligt mysigt!   

Calle var pigg men cool, det var ett par ggr som han tyckte gångarten skritt var lite tråkig och i brant nerförsbacke är det inte så kul när det går fortare än skritt. Så jag fick hoppa av och leda honom nerför det två brantare backarna.

Men vi gick en sväng i skogen och klättrade i backar (mycket bra träning) och gick lite över stock & sten typ och sen gick vi grusvägen en bit innan vi gick hem.

Ann-Sofie promenerade med Sara och hon knäppte ett par kort på oss idag.


 


Jag går hemma och grejar nu, har tvättat golv, städat och håller på att tvätta undan också.

Känner dock inte alls för och gå och lägga mej om ett par timmar, men men. (Ska jobba inatt)


Hoppas ni har en fin dag i solen!


//Pillan

Av Pernilla - 25 februari 2012 19:56

Haft en superdag idag också  

Vart iväg till Uddevalla med mamma och handlat lite på förmiddagen, sen lunchade jag hästarna på vägen hem, tog en kaffe med mamma och syster i Ellös, åkte tillbaka till stallet och fixade klart allt. Sen iväg på några ärenden innan jag var tillbaka hos Calle och stallet igen  


Jag skippade longeringen idag, valde att rida i paddocken istället och GUU va nöjd och glad jag är. Jill red med oss på Sorina.

Calle var så himla fin! Idag kunde man inte tro att han höll på så igår.

Travade ganska mycket idag, red sammanlagt i 35 min. Han var lugn hela passet, mjuk och lyhörd på mej, så jag är supernöjd! Gjorde samma idag som igår, hade bara fokus på att han skulle vara lugn och sänka nacken, inga stora krav alls men lagom nu i igångsättningen!


Simone var gullig och tog ett par bilder på oss idag!

       


Dagens bittra sanning; Shortchapsen gick inte att rädda....


//Pillan


Av Pernilla - 24 februari 2012 21:52

Haft en jättehärlig dag. Har vart iväg till Stenungsund och bowlat tillsammans med mina 4 syskon och deras 5 barn    Var jättekul! Sen käkade vi ute innan vi åkte hem.


*


Väl hemma bytte jag bara om och åkte till stallet för jag och Lena skulle rida ut ihop idag. Blev ganska besviken när jag tog på mej shortchapsen och fick se att dragkedjan var sönder på den ena Morr på den! Tog med den till mamma i alla fall, får se om hon kan fixa eller om jag får köpa nya. 

Jaja, fick rida utan helt enkelt...


Calle idag, han var PIGG! Eftersom han (pga först sparken på benet & sen halka och isgata) bara gått några gånger det senaste så förstod jag att denna igångsättningen skulle bli tuff.

Sen har vi inte ridit ut på länge heller och idag blåste det rejält så tror mej veta att det spelade in en väldigt stor roll idag!


Vi hann inte ens lämna stallplan innan han gjorde ett heliktopterhopp och fick mej ur sadeln. Sen fortsatte det... Han kunde inte ens skritta ordentligt idag. Spänd som attan studsa han iväg, tog jag för mycket i tygeln eller nudda han med benen så stanna han och studsa/galoppera lite på stället. Han lättade ett par ggr, han la till och med tungan över bettet ett par ggr så stressad/spänd var han. Så jag fick tänka massa på att försöka vara så lugn som möjligt med min ridning. En gång slängde han sej så i ett skutt att jag tappa stigbyglarna och hängde lite osäkert där   

Försökte trava en del, vilket gick sådär. Han var så laddad att traven gick mer uppåt än framåt, när Sara då tjuvgaloppera ett par steg bakom så kicka han in sej i galopp. Men när vi kom hem så gick vi in en stund i paddocken, där lugnade han sej ganska mycket. Fick skrittat på och han började slappna av, det var bara en gång han gjorde ett "hopp" och det var in i traven. Men fick travat flera varv och det sista gick det bättre. Red mjukt med enda tanke på att han skulle sänka sej, gå i låg form och länga lite på studssteget, vilket gick bra! Så jag får väl vara nöjd, och över att jag lyckades sitta kvar idag också + att jag får balansträning (för min balans är inte den bästa, men någon lär jag ju ha?)   


Lena tog ett par bilder i paddocken på oss.

     


Det får nog bli en del longering med i denna igångsättningen så jag får laddat ur honom ordentligt, både imorgon och söndag så blir det nog longering, så blir det ridning på måndag igen.


//Pillan

Av Pernilla - 24 februari 2012 07:48

Ja då var GHS över för min del även detta år. Hade det jättetrevligt igår. Fick inte shoppat så mycket som jag trott men är glad över det som jag fick handlat!


Champagne/creme färgat Lamicell schabrak på 50% rea = 160:-. Kommer bli jättefint till min bruna hoppsadel!



 

Så köpte jag pälsglans, fårskinnsboots och 2 par HV Polo strumpor. (Köpte även maskkoll för 100:-)


  Passade på och köpte några vanliga par strumpor också!


Det var årets handling för min del. Lika bra kanske, så har man ju massa pengar kvar. + att jag har en liten lista på Hööks där jag ska ha en del, så då kan jag få köpt det   


//Pillan

Ovido - Quiz & Flashcards