pillllans

Alla inlägg under september 2011

Av Pernilla - 29 september 2011 21:12

Kom nyss hem, sitter och avnjuter ett glas vitt efter denna toppen dagen Allt har gått jättebra idag! Det visade sej vara en fruktansvärt söt och trevlig ponny som skulle med oss hem och jag blev väldigt förtjust i henne    Så hela dagen har bestått av häst för min del och det har vart helt underbart. Finns väl inget bättre sätt än och spendera en ledig dag på? 


Såhär fin är hon....


   

Och såhär glada är dom...

 

//Pillan

Av Pernilla - 29 september 2011 09:39

Idag är jag utlånad som chaufför   Jag har ju både bil + släp!

Jag ska åka med en kompis och hämta hem en ny ponny till vårt stall. Ska bli jättekul med en till i gänget!

Det är ett äldre sto så det blir fortfarande Calle och "tanterna"   

Hästarna som redan står hos oss utöver Calle är ju Sara på 22år och Fackla på 18(??)år, eller runt där, i alla fall är hon. Denna ponnyn idag är 19år..


Är förövrigt ledig idag och vad kan då bli bättre än och tillbringa den dagen med ämnet häst ?   

Efter ponnyn är hämtad så ska jag rida i paddocken idag. Ska träna övergångar och lite tempoväxlingar...


  


Tycker också att hösten kommer väldigt snabbt på nu, när jag plockade in hästarna vid 19;30 igår kväll så var det svart nästan..    Det kan vara väldigt mysigt med hösten om det inte bara regnar och blåser (vilket jag tycker det har gjort...) Tur man har belyst paddock för snart är vi inne i den tiden då det är mörkt, nästan jämt....


Men nu ska jag göra mej iordning, snart blir det stallet   


 

//Pillan 



Av Pernilla - 26 september 2011 19:03

Då var mitt bilduppladdningsproblem här på bloggen löst!! Tack vare min duktiga lillebor   

Så nu kan de komma bilder igen! Blev plötsligt lite roligare med bloggen igen....



Idag var tanken paddocken, men det regnade ganska rejält och hästarna var gott blöta när vi tog in dom så det skulle inte gå och sadla. Så jag och Ann-Sofie red ut en sväng barbacka istället. Vi var ganska så blöta när vi kom tillbaka till stallet 25 min senare ...  

 



Igår fyllde världens bästa mamma år   Så igår var det kalas och i lördags var det lite partaj på kvällen.. Så jag har haft en jättehärlig ledig helg!!
     



Ikväll blir det "ensam mamma söker" på TV;n, älskar det programmet.. Åh Hannah som är med, shit vad söt hon är!!!! Lite gott avis där....

Kanske ska ta ett glas vin till tvn också? Hmm... Im doing it !!


//Pillan

Av Pernilla - 22 september 2011 20:46

Sitter här och myser framför brasan! Björn kollar Robinson men är inte särskilt intresserad av det.. Inväntar något roligare program istället



Idag ringde jag doktorn  

Min fot började spöka igen fast värre idag. För er som inte vet så gick jag omkull med min förra häst "Lisa" för 4½ år sedan och krossade då foten eftersom jag så vackert hamnade under henne. Fick då höra av doktorn att (efter alla veckor med gips m.m) så skulle det tillslut bli helt bra, utan några som helst men.

Ja ELLER HUR  

Foten har sen dess, från och till, ömmat. Jag fick ju slänga mina graninge stövlar och har sen dess inte hittat några ridstövlar som foten vill ha. Så jag kan inte ha vad som helst på fötterna längre...

Har väl gått och dragit på detta och ignorerat mitt lilla fot problem fram tills idag... Idag var foten svullen och den värkte även i vila och desto mer när jag satte ner den i backen Så jag fick nog.

Nu ska den kollas. Hade ju tänkt att vänster tassen ska hänga med ett tag till Fick tid till doktor den 4;e och får väl se vad som händer därefter !

Jaja, nog om de gnällandet   



Igår red jag och Kajsa ut Calle och Sara. Vi var ute nästan 1½ timme och det var helt underbart. Skulle ju ha löshoppat egentligen men paddocken var för blöt för det. Så det får bli en annan dag.

Vi skulle vart ut en tur idag med men Kajsa var tvungen och åka iväg på annat och jag åkte hem och vila foten...

Men imorgon blir det paddocken för min och Calles del. På lördag rider jag ut med Ann-Sofie och söndag får vi se...

Lägger om planeringen för veckan lite   


Eftersom jag fortfarande inte kan ladda upp bilder, bjuder jag på en gammal !


 


Visst är det lite trist att höst mörkret slänger sej över oss så fort nu  Gillart inte!!



//Pillan



Av Pernilla - 19 september 2011 11:53

Igår hade vi stallmöte kl 10 och fick grejat en hel del. Paddocken stod på dagens schema! Rensade ogräs och fick rensat/röjt upp utefter kanterna, paddocken kändes betydligt större efteråt   Så vi fick gjort en hel del. Dock vaknade jag med ganska rejäl träningsvärk på baksidan låren, känner mej inte alls otränad   

Innan mötet skrittade jag och A-S ut våra hästar en sväng, gott och få gjort det innan, hade nog inte orkat det efter.. Haha.
Va tillräckligt och behöva åka och jobba kvällen. Men den gick fint och smidigt.


I fredags la jag ju fram bommar i paddocken och helsike vilken pigg häst jag hade. Calle studsa omkring med spetsade öron och tyckte racer skulle gälla över bommarna. Så jag skutta och trava över dom med träning och fokus på lugnt tempo. Det gick väl sådär, 45 min senare med en svettig häst så trava han fint över.

Innan paddocken så red jag ut en runda i skogen, vädret var underbart och vi bara njöt, jag och Calle.

 

(Sitter på mammas data så kan därför lägga ut en bild, tagen i skogen i fredags, tror för övrigt det är dags att klippa manen??   )



Planeringen nu för V.38 ser ut såhär !

Måndag)  Vila

Tisdag)   Dressyr - lösgörande

Onsdag)  Löshoppning   
Torsdag)
  Uteritt

Fredag)   Dressyr - tempoväxlingar

Lördag)  Skritta ut en sväng barbacka

Söndag)  Longering



Nu har jag precis vart ute med Boss och promenerat runt Ellös 1 varv, det tog emot i uppförsbackarna med träningsvärken, men gott och få det gjort.

Ikväll ska jag jobba och jag har Käringön på schemat = massa promenering   

Sen är jag ledig två dagar. Jag har ju jobbat hela helgen så min helg har vart fullbokad med jobb & stall. Hoppas ni haft det bra !


Nu ska jag åka till stallet och bara mocka, fixa iordning för Calle och även pyssla om honom! 


Ha det fint !!!



//Pillan 




Av Pernilla - 16 september 2011 07:58

WTF ???   

Hur fort kom inte vinterkylan ? När jag gick upp halv 7 förut och åkte till stallet för och släppa ut hästarna var det 2 gr. 2gr!!!

Fy bubblan säger jag bara... Jag ska genast packa upp tjocka stalljackan sen. Känns som det blev väldigt fort kallt i år? Om nu den nästan 0gradiga kylan stannar dvs. Jag tror helt klart att vintern kommer tidigt i år...


Igår red jag i paddocken, dock utan bommar för det tänkte jag ta idag istället. Kom lite sent till stallet igår kväll så hann bara rida 25 min innan det blev mörkt. Trava och galopperade igenom honom i båda varven och han kändes fin. Högergaloppen fattade han med en gång och det var en jämn galopp. (Höger är Calles, inte bara svåra varv utan supersvåra varv..) Så den galoppen är de jobb med!! Men i slutet av passet kom det två älgar springandes över ängen mittemot paddocken, och alla som käner Calle vet hur han reagerar på dom   

Han blev spänd som en fiolsträng och kunde inte släppa fokus från dom alls. Jag kämpade med att bara skritta runt honom på volten och tillslut gick det bra. Han slappnade av igen tills det dök upp en till intill paddocken, då var det kört. Nära en tårta också kan jag meddela   Så strax därefter avslutade jag passet, det var mörkt, blåsigt och en älg intill oss. Alltså oddssen emot oss... Calle paniktrava upp till stallet med mej skumpandes uppepå.. Haha!


Eftersom jag sitter på mammas data så funkade det faktiskt och ladda upp bild (Bara fel på min data??) Såhär är en bild från igår kväll på finingen...

  



Idag blir det som sagt paddocken igen, men med bommar.

Sen idag jobbar jag 14,30-22.


//Pillan

Av Pernilla - 15 september 2011 12:38

Seeeegt!!!!

Jag kan sen en tid tillbaka inte lägga in bilder på bloggen, med mitt tålamod och sinne för teknik krångel    Så går det bara inte... Har därför total skitit i bloggen det sista. Men jag mailar just nu fram & tillbaka med supporten så jag hoppas det blir löst. Får väll skriva ändå, utan bilder.. Aight ?! Kan ju slänga in någon gammal bild emellanåt då   



Sen den 23 aug (sen jag skrev sist..) så har i alla fall detta hänt...

* Hästarna har stallats in ! Känns bra, Calle är ju av den "känsligare" sorten så när all regn och blåst kom så ville nog han in.

* Dressyr tävlingen på söndag får skippas för min del då jag ska jobba   Men jag får träna vidare på LB:1 programmet och vara redo till nästa gång istället. 

* Fyllt 25 år och har haft ett supertrevligt kalas här hemma. Tackar alla inblandade för de   

* Fått "stylat" klart min hall här hemma, får visa bild framöver....


+ massa mer ......



Idag ska jag rida bus Calle i paddocken, ska lägga upp cavalletti och använda mina nya polepods som jag köpt   Dom är superbra tycker jag.

Calle har börjat få höstkänslor, märks när kylan kommer. Då blir han alltid mer sprallig/busig & pigg. Blir era det ? Sen har det ju totalstormat ute i flera dagar så det gör ju sitt till.

Hatar blåsten !!


Nu ska jag städa / pyssla och borsta Boss, sedan blir det pannkakor när familjen kommer hem...


Ha en fin dag!!


 
//Pillan

Skapa flashcards