pillllans

Alla inlägg under april 2012

Av Pernilla - 24 april 2012 08:59

Dricker kaffe, vilket är det godaste som finns på morgonen



Igår fick jag gjort iordning en mindre hage till Calle, fick se över stänget som satt där och även dela av vid bäcken, gott och ha det gjort och bra blev det. Igår var jag 4 vändor till stallet, men vad gör man inte för sin pålle? Tog in honom vid 17 tiden och spolade rent benen och såg över honom, då tyckte jag att svullnaden var lite bättre. Efter det åkte jag och mamma till Torp en sväng och handlade och jag fick köpt mer Arnika bl.a Så på vägen hem stannade vi till vid stallet för och kvällsfodra och så kunde jag få masserat Calles ben inför natten - då var svullnaden borta    Han kändes finare i benet. Åh vilken lycka!! Jag bara hoppas att det håller sej bra och att benet även är fint idag när jag åker till honom!


 


//Pillan  

Av Pernilla - 23 april 2012 12:02

Släppte ut hästarna imorse och kollade Calle igen, svullnaden har hållt sej bättre men är fortfarande kvar. Men han varken ömmar eller haltar i alla fall!

När jag var färdig i "mitt" stall så åkte jag för och prata med H och hon trodde inte det var någon fara utan att jag kunde avvakta några dagar för och se. Men vi kom fram till att jag lika gärna kan ringa vet. för rådfrågan också så vet man kanske mer. Ringde vet. Rudbäck och hon tyckte jag skulle avvakta eftersom han inte är halt eller öm. Han kan lika gärna fått sej en smäll och svullnat av en blodutgjutelse eller så, man vet inte.. Men det är för tidigt och säga något om en senskada och det är inte akut och åka in och kolla det än. Så jag håller koll på svullnaden, försvinner den och han är OK så får jag börja jogga honom försiktigt för och se hur det går. Ger sej inte svullnaden eller han blir sämre så ringer jag igen och bokar en tid för ultraljud. Men, under tiden jag avvaktar så får han gå ut i en mindre hage och inte ridas mer än ett litet lugnt skrittpass någon dag + att jag ska smörja han med arnikaliniment varje dag.

Jag verkligen hoppas att han snart är bra igen och att det inte är en senskada, bara det ordet gör mej nervös....

Men nä, nu ska det vara positiva tankar här !!

Ska snart åka iväg igen, ska till stallet först och byte hage på Calle till en liten, sen får jag iväg och köpa arnika för mitt är slut  

Så ni får gärna, om ni vill. Hålla tummar & tår för min brunvita buse!


 


//Pillan

Av Pernilla - 22 april 2012 19:10

Hemkommen från lillebror nu, så mysigt med kalas, mumsa gott och träffa alla i familjen   Tack för detta Tias !!



På vägen hem från kalaset stannade jag och Björn till vid stallet, jag tog in Calle & Sara. Jag fick spolat Calles ben rena och så kollade jag över honom noga och jag blev väldigt mycket gladare ! Svullnaden var nästan obefintlig, så himla mycket bättre! Klämde återigen hårt och kände överallt men utan reaktion från Calles sida. (Kan också tala om att Calle är känslig när det gäller och ta på honom så hade det vart något, så vet jag att han hade reagerat)

Så jag hoppas (och tror) på att han fått sej en smäll och svullnat ett par dagar för det, utan att det blivit någon större skada m.m Kollar honom som sagt till morgonen och rådfrågar vidare då...


     

Calle & Sara !


//Pillan



Av Pernilla - 22 april 2012 13:56

Vaknade för en timme sen, känner mej något trött men all sömn har jag ju inte fått så det är väl ändå inte så konstigt... Jag och Björn ska om en stund åka till Ellös på kalas till lillebror som fyller 24år idag

Grattis älskade Mattias !!



Var ju till Calle imorse, benet var fortfarande svullet men det var något bättre. Han är fortfarande inte halt. Jag gjorde den typiska "senskadekollen" så jag lyfte upp benet på honom och klämde ganska hårt över senan men jag fick ingen reaktion. (Vet att alla hästar inte reagerar vid den kollen men de flesta gör det + att då kan jag nog lugna mej med att det inte är allvarligt eftersom han inte ömmar vid tryck eller markerar vid gång.)

Senare i eftermiddag ska jag kolla honom igen och till morgonen har jag utsläppet så då ska jag kolla honom också och om det inte är värre så ska jag åka och rådfråga en person som jag litar blint på när det kommer till allt gällande hästar. Det lutar ju åt ett veterinärsamtal till morgonen ändå men....

Lite nervös......

 

Sommarbild...

 

 

//Pillan

Av Pernilla - 22 april 2012 07:15

Slutat jobbet så nu är jag på väg till stallet för utsläpp av hästarna och så ska jag kolla igenom Calle, är ändå ganska nervös för hans ben som är svullet. Känns bra att han är ohalt i alla fall. Ska se nu hur det är, har svullnaden gått ner något och han fortfarande inte är halt så avvaktar jag till imorgon bitti med veterinär. Jag kan oroa mej för inget när det kommer till mina raringars hälsa, så kanske inte konstigt att jag "målar fan på väggen" med och inbilla mej senskada och allt möjligt. Dum man är egentligen, jag får försöka tänka mer positivt nu!! Eller hur?

Men skulle han inte vara OK imorgon så ringer jag oavsett veterinär för rådfrågning, kanske man skulle ta ett ultraljud av senan för och vara säker?

Huua, jag är orolig... Nä ska ta ett djupt andetag nu, gå in till Calle och hoppas på det bästa....


  


//Positiva Pillan - eller not.


Av Pernilla - 21 april 2012 18:24

Ja än så länge verkar vi haft tur i oturen !

Som jag nämnde imorse så gick Calle omkull igår och det var verkligen något av det värsta jag vart med om i hästväg, på väldigt länge. Tanken var ju att jag och Maria skulle åka till klubben med honom igår, men det regnade hela tiden och manegen därinne var upptagen, så jag kände att vi lika gärna kan vara kvar hemma i paddocken. Skulle longera en stund så att Calle kunde få utlopp för sin energi och få jobbat av sej ordentligt inför hoppträningen idag. Allt gick jättebra fram till den sista galoppen, ush... Calle snubblade och gjorde typ en kullerbytta (mer utförligt än så blir det inte..), och blev liggandes....

Jag hann och tänka 100 tankar och jag kände efter i mobilen i fickan för jag var idiotsäker på att Calle bröt nacken i fallet och att jag skulle få ringa veterinär. Men Calle kom sej upp, mörbultad & i ren panik och skena iväg en långsida innan jag fick fångat honom.
Men jag min snilleblixt höll ju i linan så när Calle for iväg gjorde jag det också, det var inte förrän jag landa i sanden som jag kom på att släppa linan. Lyckades där sträcka mej, men de är skitsamma!

Jag fick i alla fall lugnat ner Calle och efter beröm, godis och några skritt varv så slappnade han av igen. Jag fick ut honom på volten och fick se att han gick OK. Kände och klämde igenom honom innan jag tog upp honom i stallet för massa mys !!



Så imorse efter jobbet så åkte jag till stallet för och se hur det var med honom. Han verkar lite mörbultad och öm i kroppen med all rätt, men han är också svullen höger fram   Tog ut honom i paddocken och konstatera att han går rent i alla fall, ingen hälta!


Så tills vidare håller jag koll på honom och det blir ingen ridning på några dagar utan han får givetvis vila.

Jag är ju självklart mest mån om Calle och att han ska må bra, men jag är ändå lite besviken att nu när allt gick så jäkla bra för oss och vi kommit igång så bra, så händer detta.. Många ggr kommer det alltid upp något i våran väg och jag är trött på det. Tycker vi kan få ha lite tur nu!


       

Jobbar inatt med och till morgonen när jag slutat så åker jag förbi stallet, kollar Calle och släpper ut hästarna....


//Pillan

Av Pernilla - 21 april 2012 07:15

Gårdagen avslutades sådär igår, därav hade jag varken lust eller tid att skriva. Calle gick omkull - riktigt illa. Jag lyckades sträcka höger skuldra sådär tacksamt bra också....

Nu har jag i alla fall precis jobbat hela natten men innan jag får hem och sova så ska jag förbi Calle nu och se hur det är med honom + skritta honom en stund.

 
Jag får skriva mer sen när jag vaknat!


Trevlig helg på er !!


//Pillan

Av Pernilla - 19 april 2012 22:12

Finns det något bättre än en intressant föreläsning med en bra föreläsare?


 

Såhär nöjd är jag efter ikväll!


Jättebra var det och jag har lärt mej en del nytt = asbra! Så himla intressant med hästens mun och detta med bett kan ju vara en ren djungel om man frågar mej, så det man lär sej inom detta området är ju super!


//Pillan

Ovido - Quiz & Flashcards