pillllans

Alla inlägg under april 2013

Av Pernilla - 9 april 2013 18:37

Idag red Maria lektion och det stod cavaletti på schemat. Såg ut som en rolig & nyttig övning och jag blir ju avis på de som rider, när jag själv bara kan sitta & titta på! Men men...

Idag var Calle i alla fall allt annat än loj så nu är han sej själv igen  Vet inte vad det var med han igår, en seg dag helt enkelt...


 

+ att jag fick putsat en del läder idag - mycket välbehövligt. Jag är på tok för dålig på det nuförtiden. Men nu när jag tagit ridpaus så kan jag ju passa på att putsa & greja istället... 


Jag & Calle för 3˝ år sen.


//Pillan  



Av Pernilla - 9 april 2013 08:00

Igår fick bebis sitt första paket, 2 månader innan BF  


 

   Farmor (bebis farmor, inte min!) hade köpt ett jättesött bäddset med lamm & gullig text på & en himlans mysig nalle.



  & jag köpte en filt/täcke häromdagen. Jag älskar lappteknik och tycker det kan vara något av det finaste som finns.. Fastnade för både färgerna & ugglorna på detta. Något tjejigt kanske, men ändå att det funkar till båda tycker jag  



//Pillan

Av Pernilla - 9 april 2013 06:00

 

 

 

6 apr - 12 apr 2013

Vecka 31

Kroppen: Det är vanligt med besvär från ryggen under senare delen av graviditeten. Livmodern är tung och belastningen blir stor på både ben, rygg och bäckenbotten. För att undvika att få trötthetsvärk i ländryggen är det bra att ha en bra hållning och motverka svank. Personer som tidigare haft problem med ryggen löper större risk att drabbas av besvär. Förutom den naturliga belastning som blir av den ökade tyngden gör graviditeten i sig att ledband, höfter och ryggrad luckras upp genom ett hormon som heter relaxin. Hormonet vidgar bäckenet och underlättar på så sätt förlossningen. Vissa känner stora besvär av foglossning och kan då behöva hjälpmedel i form av till exempel stödbälte. Undvik asymmetriska rörelser som exempelvis att gå i trappor och bära tunga saker. Om du har extra tungt arbete kan du ha rätt till gravidpenning (tidigare havandeskapspenning) från och med nu. Du ansöker om gravidpenning hos försäkringskassan.



Barnet: Barnets proportioner påminner mer och mer om ett barn som är fött, huvudet är nästan åtta centimeter i diameter och fötterna knappt sex centimeter. Hjärnan växer sig större och börjar få allt djupare veck för att få plats. Barnets hud som tidigare varit skrynklig börjar nu fyllas ut med fett och slätas ut.






Mina tankar/känslor: Nu börjar jag bli nyfiken på vem som bor därinne, så på ett sätt längtar jag tills bebis tittar ut samtidigt som att det är så otroligt mysigt att den bor därinne

Att känna sparkar och dess rörelser är en helt fantastisk känsla och jag blir lika glad & varm i kroppen varje gång  

De enda besvären jag känner av nu är halsbränna & kramp i benen. Krampen står jag ut med men halsbrännan ibland är hemsk... Speciellt de gånger då jag vaknar mitt i natten och mår så fruktansvärt dåligt att jag får sitta uppe en timme och tugga tabletter mot det. Men i övrigt mår jag toppen, känner mej mycket smidigare än vad jag förmodligen ser ut att vara  



//Pillan

Av Pernilla - 8 april 2013 21:30

Idag har jag tillbringat flera timmar i stallet, ovanligt va!?  Maria red igenom Calle i paddocken idag och han var mjuk & fin men väldigt loj, han som vart så himlans pigg den sista veckan. Men idag hade han "bara" egen motor och inget "extra". Men som sagt, han såg väldigt trevlig ut och galoppen var jättefin!



Ja ni ser ju på bilden jag tog idag vad jag menar med lite loj, hehe...

   

 


Bettet funkade finfint vilket vi förstod att det skulle göra så det var ju bra.! 


//Pillan

Av Pernilla - 8 april 2013 11:15

Idag ska vi prova nytt bett, ett liknande de han redan har, så vi vet ju i stort sett att det kommer funka   Så nu har vi ytterligare ett bett att altinera med. Bra!



De två första betten är de Calle rids mest på och att para samman de två blir det vi ska prova idag  

   +

=   



Kollar vidare lite på bett fronten och ser om jag inte kan hitta några att prova, håller koll begagnat för funkar inte att köpa alla bett nya när man bara vill prova.



//Pillan

Av Pernilla - 8 april 2013 07:15

Ska strax bege mej mot stallet för ännu en mysig morgon & förmiddag där.


 

  

//Pillan

Av Pernilla - 7 april 2013 19:25

Det är allt lite vårkänsla när bilen är putsad med nya fina tassar på! Igår morse bytte jag och Björn bil så jag hade hans XC90 så tog han min V70 och till e.m när vi skulle byta tillbaka så blev jag såååå glad. Han skämmer bort mej  


   

Tycker den blev riktigt fin och speciellt med tanke på hur fruktansvärt smutsig den var när Björn fick den  




//Pillan

Av Pernilla - 7 april 2013 07:00

Ska strax åka och hämta Maria, hon ska hjälpa till med morgonens stalltjänst på klubben som jag har  Så det får bli kaffe med i termosen och en mysig morgon i stallet!


 


//Pillan

Ovido - Quiz & Flashcards