pillllans

Alla inlägg under april 2013

Av Pernilla - 6 april 2013 15:39

Ganska mycket häst på schemat idag   Har vart i stallet hela förmiddagen och jag ska ner ikväll igen för jag har kvällsfodringen då och så passar jag även på att ta ut Calle en sväng så han får skritta/sträcka på benen. Han gick dressyrlektion i förmiddags vilket gick jättebra, han var så pigg och glad!


 Nu går han med sitt nya täcke på sej och jag tycker verkligen att han är såå snygg i det  





 

Ronja red sin första ridlektion idag och hon fick ponnyn Lilla My. Det gick jättebra  



//Pillan

Av Pernilla - 6 april 2013 09:00

Lediga lördag välkomnas  


Tänker spendera hela förmiddagen nere i stallet och titta på lektioner, fika, pyssla med Calle m.m Så det blir en stalldag idag! Härligt...!



 



Jag får tacka för de två kommentarerna i förra inlägget, alltid kul att få tips   Anledningen till varför jag inte provat ett delat pelham är för att jag är lite emot delade hävstångsbett, jag tycker att det ska vara rakt när en kedja är inblandad. Bett kan verkligen vara en djungel och eftersom jag själv har mina åsikter så begränsar ju det med givetvis  Sen kan man alltid prova för huvudsaken är ju att Calle trivs på dom.. 



Nu ska jag äta frukost, dricka kaffe och sen blir det stallet om en stund!


//Pillan

Av Pernilla - 5 april 2013 20:00

Lite tröttsamt att testa bett som inte funkar. När det kommer till bett så har jag väl provat det mesta på Calle!? Av såna bett som jag vill använda mej utav dvs  Sen har ju Calle ändrat sej så det som funkat förr funkar inte idag osv. Men idag satte jag & Maria pelham på honom med resultatet som jag misstänkte kunde bli - han klarar inte stångbett, han blir stressad och lägger tungan över bettet och det bara inte funkar alls. Han vill helt enkelt ha sin tungfrihet och trivs inte på raka. Vilket känns lite frustrerande när jag vill betsla upp honom. Men... Jag får i alla fall köpa på mej fler bett så man har ännu fler och byta mellan så han i alla fall inte fastnar på något.


 


Ridpasset gick bra idag i alla fall, Calle var otroligt pigg & framåt. Både jag & Maria trodde att han kanske skulle vara lite mör efter gårdagen, men icke. Han galoppa så fint på stället och ville helst bara springa på.. Men han var mjuk och jättefin verkligen & på slutet helt avslappnad! Det gör honom verkligen gott med all hoppning & galoppträning  




Nu blir det fredagsmys med Björn, grillade ben, potatissallad, vitlöksbröd och en (förhoppningsvis) bra film på tv. Nice!!  

//Pillan

Av Pernilla - 5 april 2013 14:15

Drar till stallet och världens bästa häst om en stund



Här är filmerna från Calles rundor igår, dock skitkasst filmat.. Men det får duga  


//Pillan  


Av Pernilla - 5 april 2013 10:50

Ja det cirkulerar ju och delas otroligt många bilder på facebook. Är det inte skämtbild efter skämtbild så är det tävlingar om allt möjligt m.m m.m
Nu nyligen har det börjat delas en bild igen som jag sett flera gånger tidigare, och jag kan inte låta bli att bli lite irriterad. Jag håller absolut inte med!


 

Det finns otroligt många fina ungdomar och ibland desto fler vuxna som inte kan béte sej. Jag vet att samhället har förändrats men på denna bild texten så låter det som att allt bara är ungdomars fel och att alla äldre är perfekta. Blää!

Jag kan bara tänka mej själv i stallet, alla barn och ungdomar är trevliga och hjälpsamma medans många vuxna inte kan hålla käft utan säger att min häst är tjock trots att han är i fint hull, skitsnack bakom min rygg om att han varken kan hoppa eller galoppera m.m.. & det kommer från vuxet folk. Fy fan, jag blir inte längre ledsen av allt dumt som sägs, men jag blir förbannad.

Utanför stallet finns det folk som hatar mej och skapade sej den uppfattningen långt innan dom varken träffat eller pratat med mej. Det är lågt...!


Jag vill hylla alla fina människor oavsett ålder på dom  



//Pillan


Av Pernilla - 5 april 2013 09:00

Älskar vädret, vårkänslorna börjar nästan spira ordentligt och man blir både piggare & gladare. Jag är ledig en vecka nu, och nästa helg går jag mina 2 sista nätter sen är det mammaledighet som gäller för mej. Gått otroligt fort men det ska bli väldigt skönt & mysigt!



Idag ska jag ha en mysig fredag, tänker pyssla och göra fint här hemma. Även åka till stallet och mysa med Calle, och som ni säkert förstått så har jag nu slutat rida och tagit paus. En del undrar varför (lite konstigt enligt mej.) men anledningen är helt enkelt den att jag är rädd om bebis och för att ramla av och slå magen. Jag litar på min häst men han är just också, en häst. Han kan snubbla, bli rädd eller som han gör nuförtiden med vårkänslor i kroppen, busar och skuttar och drar iväg. Jag vill inte göra den chansningen. Jag går in i v.31 imorgon och tänker nu ta det lite lugnare... Jag kan ju fortfarande pyssla, longera honom och sysselsätta mej med annat. Med tanke på hur fort tiden går så är jag snart uppe i sadeln igen  


 

Men jag ska inte ljuga, denna ridpausen är även hur rätt den än känns, otroligt jobbig. Det är kul att sitta och titta på när han blir riden men ush det känns samtidigt jobbigt för jag vill så gärna också.. Men jag vet ju att det bara är en paus ....



Hoppas ni alla får en fin fredag & mysig helg!


//Pillan

Av Pernilla - 4 april 2013 16:18

Idag var det liten hopptävling på klubben och det var många små duktiga barn & ponnysar som var med!  

Maria ställde upp med Calle också så han får mer träning/rutin på banhoppning. Det blev två starter i 70cm och dom gick felfria båda gångerna så det var kul.

Ute i paddocken så var Calle lite studsig & skuttig men ändå helt OK, däremot var han väldigt pigg och stark och att han drar iväg i galopp utan att man får stopp är allt annat än ok. Så han ska betslas upp på pelham några gånger nu så han fattar läget.

Hur som helst, så gick rundorna bra idag. Eftersom Calle inte var i närheten så spänd som sist gång så fick han både bättre galopp och då även finare språng. Speciellt över oxrarna...


   

 



Lovisa var också med idag, på Bruno. Det gick jättebra och även felfritt. Bilden nedan är från idag och filmen är ifrån förra tävlingen  


 



 




//Pillan

Av Pernilla - 4 april 2013 07:15

Tar kaffet med och drar till stallet strax för en morgon/förmiddag där. Mys! Calle ska ju som sagt hoppa ett par rundor idag då det är en liten tävling på klubben 


 

//Pillan

Ovido - Quiz & Flashcards