pillllans

Alla inlägg under mars 2013

Av Pernilla - 27 mars 2013 07:28

Sol idag med - loveli!



Ska åka till barnmorskan om en stund, känns fint att träffa henne idag eftersom jag har lite och ta upp med henne  Sen är det alltid lika mysigt att vara där, få höra hjärtljuden och också bara få pratat med min BM. Hon är verkligen toppen!


   


Sen efter BM så tänker jag fortsätta fylla min lediga onsdag med massa trevligt  Hoppas ni får det lika bra!!


//Pillan


Av Pernilla - 26 mars 2013 19:48

Vart en trevlig liten sväng till tre hästar idag men konstigt nog blev det bara handlat torv och inget mer. Men kanske lika bra eftersom Scandinavium närmar sej och då blir det desto mer shoppa loss där   Beroende på vad man hittar såklart....





Calle fick gå i paddocken idag igen och han blev lika glad för det som han blev igår  Så positiv och glad, väldigt pigg & framåt. Det kliar i hela kroppen på mej som bara står på backen och tittar på, men samtidigt kan jag få sitta & titta på min snygging! Han blir finare & finare i kroppen för varje månad som går. Dock är han förtillfället smutsig, grå, dammig och hela han fäller värre än Boss nästan  Men jag ser förbi allt de där, och då ser jag bara min otroligt fina häst  Som jag aldrig kommer kunna titta mej mätt på!



Lite bilder från idag!


 

       

Perfekt att slaloma mellan..


   

Riktigt fin i galoppen idag, det blir bara bättre!  



//Pillan

Av Pernilla - 26 mars 2013 07:38

Åh vad solen lyser ute, helt underbart! Hoppas verkligen att våren kommer nu och är här för och stanna. 



Idag tänker jag starta min dag med lite shopping, ska åka ner till Tre hästar med ett par kompisar för att köpa torv. & så "måste" man ju kika runt lite också. Risken finns väl att man kommer hem med något mer   Finns visserligen ett par saker jag verkligen behöver så kikar nog lite efter de i alla fall.


 


//Pillan

Av Pernilla - 25 mars 2013 15:16

Känslan som infinner sej när man upptäcker att paddocken är tinad & ridbar - ljuvligt! Jag fick dock njuta för Maria & Calles skull  



Glad & nöjd häst vart det!

  Dock pinsamt smutsig - igen. Så ett bad snarast får det nog bli...
    


Eftersom han gick såpass igår och med ganska många språng, så fick han mest joggas igenom lite lugnt idag med ett par galopper i varje varv. Man såg på Calle hur positiv & fin han var idag, precis som Maria kände det 




Nu ska jag påskpynta och när Björn kommer hem ifrån jobbet så ska vi mysa med massa våfflor - mumma!


//Pillan





Av Pernilla - 25 mars 2013 08:05

Underbart väder, solen skiner ute och jag tänker njuta av veckans nya dag till fullo! Apropå ny vecka, går inte tiden otroligt fort?!


   

Jag är redan inne i v.29



23 mar - 29 mar 2013

Vecka 29
Kroppen: Under den sista trimestern blir din kropp snabbt tyngre, ämnesomsättningen ökar och det är vanligt att man svettas mer än vanligt på grund av det. Under den tredje trimestern är det bra att man går upp mer än 1 kg, men mindre än 3 kg/månad. Nu kan även personer i din omgivning ta del av barnets rörelser genom att känna på magen. Magen kan ibland bukta ut märkbart på ena sidan beroende på hur barnet ligger. Placeringen av livmoderns övre del är ungefär mitt emellan naveln och bröstbenet. Nu besöker du din barnmorska varannan eller var tredje vecka, beroende på hur du mår och vilket stöd du behöver. Varje besök tar cirka 30 minuter och varje gång mäter man ditt blodtryck och din mage samt lyssnar på fosterljuden.



Barnet: Alla sinnen är nu utvecklade. Barnets pupiller är så pass utvecklade att de ser skillnad på ljus och mörker. Barnet kan känna smärta och reagera på skarpa ljud utanför livmodern. Förmågan att minnas har utvecklats, barnet lär sig att känna igen mammans röst och andra personer som mamman umgås mycket med. Testiklarna finns just nu i ljumsken på pojkar.




Jag har ett nytt inplanerat besök hos min BM denna vecka och det ska bli mysigt att lyssna på hjärtljuden igen och kolla så alla proverna fortfarande är OK. Det som är mindre roligt är väl vågen, vem tycker inte det!? Jag försöker tänka mej för med mat & motion just för att inte gå upp i vikt för mycket.. Men det går sådär känner jag. Känner mej redan nu ganska tjock. Men det är ju otroligt skönt att vi i alla fall går mot våren och det blir lättare/roligare att vara ute och röra på sej..


//Pillan 

Av Pernilla - 24 mars 2013 16:55

Kan väl bara säga att Calle inte var i sitt esse idag, mer spänd häst får man då leta efter. Men Maria satt kvar i hans språng & bock så det var ju himla bra. Tycker hon rider honom skitbra med tanke på hur svår han faktiskt är. Det fick bli två starter i 70cm idag!




Filmade båda rundorna och det blev la sådär filmat, men visar ändå. Nåt ser man ju  



 

Med tanke på hur spänd han var idag så fick han i alla fall in några få men jättefina språng, han kan ju verkligen hoppa bra när han vill. Galoppen blev också lite sämre då han fick för sej att ta korsgalopp emellanåt, vilket aldrig händer annars. Det är mycket hans egna nerver & spändhet som sätter stopp för honom men det är bara att träna vidare och som Maria säger, att fortsätta kämpa  



//Pillan


Av Pernilla - 24 mars 2013 07:21

Idag nalkas det liten tävling och det ska bli så kul. Jag tycker förmodligen det är lika roligt som för dom som är med  

Hoppas Calle sköter sej, men samtidigt. Är det någon jag litar på när det kommer till att sitta kvar på honom, så är det Maria  Men nu ska vi inte tro att han gör sina luftsprång idag inte.....

Ska bli kul och se om det blir 2 starter i 70cm eller om han känns såpass fin så han kan få starta 80cm. Jag tänker filma båda rundorna i alla fall och lägga ut här sen.

Så ska systerdotter Lovisa också vara med. Hon ska starta ridskolehästen Bruno på 60cm. En jättetrevlig häst, jag har själv hoppat clear round på honom  

Det är synd att det är så svårt at fota i manegen bara, men jag får filma lite istället. 




Nu ska jag göra mej iordning, dricka upp kaffet och sen blir det stallet större delen av dagen.



        Calle KM hoppning för ett par år sen....

 


//Pillan



Av Pernilla - 23 mars 2013 20:07

Kom nyss hem från stallet, åkte med Maria & barnen ner så hon kunde få jogga igenom Calle medans jag och barnen satt på läktaren. Trots att han var spänd & stark idag så såg det väldigt bra ut, förutom när åsnan bestämde sej för och dra iväg i en rejäl bockserie. Det var väldigt nära en tårta, och det hade ju vart sådär lyckat dagen innan tävling!? Skethäst är han då med tanke på att han inte gör det bara för överskottsenergins skull utan också för och skrämma/trotsa! Men efter hans ordentliga brall så lossnade han och gick jättefint  

Nu får vi hoppas att han är lugnare och lite mer harmonisk till sättet imorgon!


Bushäst !


//Pillan 

Ovido - Quiz & Flashcards