pillllans

Alla inlägg under december 2011

Av Pernilla - 25 december 2011 18:48

Hade en jättemysig julafton igår. Fick tillbringat e.m/kvällen hos min familj med mat, julklappar m.m Jättemysigt! Så himla trist bara att lillebror inte kunde vara med, han fick ligga hemma den sjuklingen. Sen vid halv 9 på kvällen så åkte jag över till svärföräldrarna och där stanna jag till halv 3 inatt, så det blev ganska sent hem. Men det var jätte trevligt !!

Fick så himla många fina paket och än har jag inte öppnat alla. Min sambos son kommer hem till oss om någon timme och då ska vi öppna en del julklappar tillsammans eftersom han får sina paket då från oss, så har Björn sparat sina julklappar från min familj och även dom som är till både mej och Björn. Så det blir lite julmys ikväll med   

Detta är koftan jag köpte häromdagen - LOVE it !!  




Calle blir bara bättre och bättre i benet! Idag var till och med bulan över såret borta till hälften. Så jag ska skritta honom nu tills vidare så får vi se när han är helt bra igen!

Hade önskat att vi haft vinter och snö, i alla fall hårt och fruset i backen. Underlättar ju lite när man har en bandagerad häst i hagen om man säger så. Det är lera och lite geggigt så därför plockar jag in Calle tidigare om dagarna. Hellre få in han och ett rent sår, än att han går ute längre och står med såret i geggan.


Förresten är väl stormen Dagmar på ingång, tyckte de börja blåsa som fasiken förut. + regna. Blääää.....


//Pillan

Av Pernilla - 23 december 2011 22:17

Att jag klarat mej som jag gjort idag utan någon sömn nästan. Har ju jobbat två nätter i rad nu och imorse när jag slutade vid 7 så åkte jag till stallet för att släppa ut hästarna och kolla Calles ben. När det var färdigt vid 8 så åkte jag hem till mamma och la mej på soffan en stund. Kl 10 var det upp igen och iväg till Torp med mamma & syster, så där har jag gått med typ 10 000 andra människor, med min förkylning och min outvilade kropp. (Oj, så jag gnäller   ) Men det har tagit på krafterna!

Men nu är i alla fall det 3 sista juklapparna inhandlade och så lite mat på Maxi fick det bli också (och en SKITSNYGG kofta till mej själv    fast inte från Maxi då, haha...)

Det var denna dagen, som snart ska avslutas kan jag meddela...!

 




För att uppd. om Calle också ! Vilket jag inte alls hunnit att göra pga nattjobb, Calle flera ggr om dagen och lite sömn på det.

A, hur som haver! I torsdags morse kollade jag benet och la på nytt bandage innan jag släppte ut alla hästarna, och det var fortfarande på rätt håll och liite mindre svullet.

Jag ville ändå (såhär innan julhelgen..) ringa och prata/rådfråga lite med veterinär i alla fall. Vilket var riktigt lugnande kan jag säga. Hon lät hur positiv som helst om Calle och tyckte att det är jättebra att svullnaden gått ner såpass mycket på bara två dagar, och att jag skulle fortsätta bandagera med Sorbact.    Hon tyckte jag kunde vänta till på tisdag (som är vanlig dag igen) och om Calles läkning stannat av eller det är något annat så får jag ju ringa dom då på morgon. (Blir något akut så ringer jag ju givetvis innan tisdag!) Men annars trodde hon att han skulle bli bra, om man gav honom några dagar till. Så vi får väll verkligen hoppas på det!! Vill att min prins ska bli bra och aldrig skadas igen!   

Har inte fått laddat upp bilderna från kameran än, men det kommer ett par!!


Nu ska jag nog snart sussa!!!   


//Pillan



Av Pernilla - 21 december 2011 07:19

Ja nu har jag vart i stallet och släppt ut hästarna, och även tagit hand om Calles ben igen. Imorse jämfört med igår morse var det en stor skillnad - mycket bättre idag!!   Sorbacten var lite nersmutsad så den gör ju nytta. Ska nog dock ändå ringa vet. idag för vidare råd och fått diskuterat lite. Men det går ju åt rätt håll i alla fall!

Jag ska också få ringt hovis idag, tror jag. Hon skulle komma imorgon kl 9, men det känns lite sådär när Calle är svullen och lite jobbig med sitt bakben, så jag ska fråga henne om vi kan ta det en annan dag istället, om hon har tid.

Men idag var Calle väääldigt lugn och snäll och linda, annars kan det vara lite utav en kamp för mej. Det blir inte alltid det snyggaste bandaget, men vad gör de?. Det är väl 3 ggr han verkligen sparkat med benet åt mej, annars lyfter han det mest och vevar med det i luften. Han fullkomligt hatar när man tar honom på sår m.m så detta är ju bra träning för oss i alla fall. Han är alltså väldigt snäll min häst, men han är skit fjantig när det kommer till sår, jag tror det har mycket med och göra att han är så känslig i sin "hudkostym". Han tål ju varken hårda borstar eller många saker utan ludd    Så därför kanske det inte är så käckt med hovis imorgon om han ska lyfta benet och kanske kicka och ha sej....


Nä nu får det bli lite kaffe....


//Pillan

Av Pernilla - 20 december 2011 19:31

Jahopp då var man hemkommen efter den 4;e turen till Calle idag. Tog in honom och givetvis hade svullnaden gått ner sen imorse, väldigt mycket faktiskt. Men benet var inte bättre nu än igår eftermiddag så jag vet inte. Ställer in mej på att jag får ringa ut veterinären imorgon.

Hur som - fick tagit av bandaget och spolat / tvättat rent ben + såret. Sen la jag om nytt "natt" bandage med Sorbact igen. Något jag upptäckte var att såret börjat vätska sej lite, undrar om det är Sorbacten som framkallat det eftersom det ska absorbera ur bakterier ?.

Ja jag sitter både lite orolig och (negativt) förväntansfull till morgonen för och se hur det ser ut...


Någon som vill se bilder på sår + benet ? Har inte tagit en massa, men har några och kan ju fortsätta ta om någon vill se ?


Sen funderar jag på, eftersom typ ingen kommenterar så vet jag knappt vilka som läser. Några av er vet jag... Det jag funderar på är om folk är skadeglada angående mej? För jag har haft statistiskt sett, besökrekord idag och väldigt många det senaste dagarna. Är det kul med mitt "Calles ben problem" eller är ni nyfikna?

Ni säger ju inget, så vad vet jag.....


OM någon är skadeglad så kan ni få roa er med att min förkylning är sämre också. Halsen är tjock, gör ont och svälja och till och med nacken ömmar. SKITKUL!

Känner mej så jävla positiv ikväll så ni skulle bara veta.


Nä nu ska jag in i duschen och sen slurpa (trösta) mej med Julmust <3


//Pillan

Av Pernilla - 20 december 2011 11:18

Kom hem för en stund sen och har precis hunnit få i mej lite frukost. Nu har jag vart iväg och inhandlat sjukvårdsgrejer och på vägen hem tog jag ju Calle igen. Tog in honom, av med bandaget, spolade rent benet och torka det lite. Sen på med Sorbact och nytt bandage, sen ut i hagen igen. Svullnaden var mycket bättre bara sen imorse, 3 timmar sen. Så det är ju bra!

Är ändå lite orolig för min prins, tycker sånt här är så trist och onödigt. Jag håller både tummar & tår och glad om ni också gör det   


Nu avvaktar jag ett par timmar innan jag åker till honom igen och ser så bandaget är rent, annars får jag byta igen...

(Inte mycket annat än Calle som hinns med nu i dagarna för min del.....)


//Pillan

Av Pernilla - 20 december 2011 08:23

Imorse var han något mer svullen (morgonen är ju värre) fortfarande ohalt och utan feber. La bandage & släppte ut honom. Precis pratat med veterinären som bekräftade min misstanke om lymfangit. Hon sa att jag skulle lägga Sorbact kompress vid såren och linda bandage runtom om och avvakta någon dag till. Om svullnaden inte går ner eller om den blir värre så ska jag ringa igen med en gång.

Så nu ska jag snart åka iväg och inhandla Sorbact m.m och så får jag tillbaka till stallet, ta in Calle och linda om bandaget, släppa ut honom igen. Typiskt att jag inga Sorbact har i stall apoteket.

Så får vi helt enkelt hoppas på det bästa, är han lika svullen imorn till morran som han var idag så ringer jag redan imorgon igen.

Övrig info om Sorbact bandage; Det kan sitta som längst 2-3 dagar förutsatt att bandaget är rent.


Jag åker tillbaka till Calle till e.m också för och byta bandage så han har rent över natten. Så har jag utsläppet nu onsdag / torsdag så jag har god koll på honom!


//Pillan

Av Pernilla - 19 december 2011 19:57

 !.. Vilken jävla helg jag haft, rent ut sagt...!  



Verkligen haft NOLL TID att uppd. er i helgen så allt kommer här .....



Jag har jobbat natt fre-lörd & lör-sön. Första natten gick jättebra och när jag kom hem på lördag morgon så sov jag bara till 11 som jag satt alarmet på. Vid närmare 12 tiden var jag i stallet för jag och Ann-Sofie skulle träffas och rida ut en sväng.

Vi bestämde oss för en barbacka tur och satan i gatan vad pigg / studsig Calle var emellertid. Men stundtals gick det och skritta på långa tyglar och han slappnade av något. Det var kallt och Calle har ju vilat lite så jag var inte ett dugg förvånad över all energi han satt inne med.

Det blev en studsig men väldigt rolig ridtur, mycket tack vare Ann-Sofie. Måste berätta ....

Sara råkade skita på vägen så A-S satt av för och få det av vägen.. Sen när hon skulle upp igen så säger A-S - "Jag går ner i diket och ställer mej så jag lättare kommer upp..." Jag tog för givet att hon sa fel och menade tvärtom, att SARA skulle ner i diket och inte hon. Men A-S går ner i diket, tittar på Sara som står ännu högre upp och skrattar gott åt hennes förvända tankesätt. Haha, som jag skrattade ...   

Sen blev det inte mindre roligt när hon skulle komma upp, hon tog Sara och travade iväg till ett bättre dike, då får Calle mani på och springa med, så han kickar ett litet backut, tar ett galoppsteg innan jag får fatt i tyglarna - lugnat honom och Ptroooát åt A-S   

Hon ställer sej och Sara rätt vid diket och hon kämpar, haha. Sara försöker gå iväg och velade en del men tillslut kämpar sej en Ann-Sofie upp halvvägs, så min syn blev en A-S liggandes tvärsöver Sara på mage med ben sprattlande rätt ut, och dessutom travar Sara iväg. Haha, men hon kom sej upp....

Synd att jag inte fick bild på detta!


A-S & Sara 


 

Energiknippet  

 

 

Finaste...


 

Innan turen....



Efter ridturen släppte vi ihop Calle och Sara med två andra hästar i hagen och sen en häst i hagen bredvid. Någon gång och någonstans hände det trista....

Calle kom galopperandes och ställde sej vid grinden och tittade på mej med v.b i luften. Det blödde från benet   Han hade blivit sparkad!

In med Calle i stallet och spolade rent benen. Fick se 2 st "jack" på benet som det blödde ifrån, även ett par mindre märken men ingen fara med dom.

Det två såren slutade snart att blöda och det såg fint ut. Ett av dom lite större men ingen stor glipa som skulle behöva sys.
Jag ringer vet. för råd och fick till svar att tvätta rent så länge och avvakta. Sagt & gjort! Tvättade rent och lät Calle stå kvar inne. Detta var lördag vid 15 tiden. Lördag vid 19,30 åkte jag tillbaka till Calle och kollade till honom / såren. Allt OK!

Åker till jobbet ganska trött och jag fick verkligen kämpa mej igenom natten, fram på småtimmarna kände jag mej nästan som jag hade sus i kupan för jag vart utan tillräckligt med sömn.

Söndag morgon kl 7 slutar jag, åker då direkt till stallet och Calle igen. Benet var då svullet, men jag tvättade rent såren igen och la bandage om det. Gav frukost och lät han stå kvar inne. Åkte hem, sov 3 timmar och åkte sen tillbaka till Calle och benet var lite tjockt. Jag tänkte att det säkert berodde mycket på att han stått inne från lördag kl 15 till söndag 11,30. Jag tvättade såren igen, la ett bandage och släppte ut honom. Allt lugnt i hagen och jag kan tillägga att Calle inte var det minsta halt, utan feber och ingen större värme heller ingen ökad puls i benet.

Under tiden han var i hagen gick jag i hagen bredvid med mamma och stängslade (Tusen tack för hjälp & sällskap mamma) Efter 3 timmar var allt lugnt, bandaget rent och Calle gick fint så då lämnade jag stallet för en stund. Åkte till Ellös med mamma, fick käkat/fikat lite. Vid 16 tiden åkte jag tillbaka till stallet. Tog in Calle och svullnaden hade gått ner en massa. Jag tog av bandaget och kollade såren igen, såg fint ut vad jag kan se.

Imorse åkte jag till stallet vid 7 tiden, benet lite tjockt igen men såren var "fina". Tvättade rent och la bandage på och släppte ut honom i hagen. Stack till Göken med mamma, handla och fikade lite, var iväg och köpte lite bandage material m.m Åkte sen tillbaka till stallet vid 14 tiden för och kolla till honom, bandaget var rent och benet såg OK ut. Så då åkte jag hem en sväng. Åkte tillbaka till stallet (ett jävla åkande fram & tillbaka ) vid 18 tiden förut. Tog in honom och allt samma. Svullnaden har gått ner lite jämfört med imorse och även sen 14 tiden. Såren "fina", benet från has till kota lite jämnt svullet men nu aningens mer svullnad över såret/jacket. Calle är inte det minsta halt vad jag kan se, han travar på fint. Ingen feber - 37,4gr. Lite värme över såret men inte över benet. Ingen ökad puls vad jag kan känna. (Får väl också nämna att såren sitter på skenbenet, det ena mitt på framsidan och det andra på insidan...)

Så imorgon kl 7 åker jag till stallet igen, kollar sår, svullnad, tempar igen, ser så han går rent, bandagerar och släpper ut honom i hagen och sen åker jag hem och ringer veterinär för råd eller få tid så dom kommer ut och kollar. Min misstanke är lymfangit "light version". Så det kan ju hända att jag får lägga sprit omslag eller så innan dom kommer ut för vidare bedömning. Ah vi fär väl se till morran vad dom säger!

Vill ju hellre att dom kommer ut nu i dagarna än att jag står i panik i julhelgen och också med resultatet jävligt fattig för vet. kommer ut på julafton   Men jag skiter givetvis i pengarna, bara Calle får det han behöver och blir bra!!


Detta inlägg blev visst jävla långt, orka ni läsa allt ?


Jag uppd. till morgonen igen efter mitt samtal med vet.

    

Imorse fick han på sej ett rosa bandage med röda hjärtan på, himla gullig blev han!





Nu är jag trött efter denna helgen och idag lyckades jag ju givetvis vakna upp förkyld och tjock i halsen. Morr på det!!

Så jag ska nog snart bädda ner mej framför tv;n.


//Pillan

Av Pernilla - 16 december 2011 16:02

Gick en promenad med Boss på 6km, alltid något    och sen gjorde jag en skitgod middag (nyttig givetvis)  & nu är hjärtat på väg till Uddevalla men jag åkte inte med för nu ska jag strax sova. Jobbar inatt - äntligen. Vart ledig så länge nu känner jag, så jag saknar jobbet. Helt underbar känsla att älska sitt jobb! Ska bli skitroligt inatt!


Finaste Boss.


Så natti natti på alla!


//Pillan 

Ovido - Quiz & Flashcards