pillllans

Alla inlägg under december 2011

Av Pernilla - 16 december 2011 10:18

Vilken härlig morgon jag haft. Vid 5 gick jag och Björn upp och strax därefter när han stack till jobbet så åkte jag till mamma för en kaffe. Vid 7 åkte jag till stallet för mitt utsläpp, som alltid är lika trevligt, frustande hästar som hälsar en god morgon, det värmer och är så mysigt   

När hästarna var ute så fixade jag klart stallet och för min egna extra tränings skull så mockade jag en box till. Gjorde ett "storstäd" och la in en ny spånbal. Vet att det inte gör någonting för A-S, hoppas jag   Hehe...!

När även stallet var klart så tog jag på mej stövlarna och traska runt hagen ett varv, i och med att det blåst så himla mycket så ville jag kolla så all tråd & stänge var OK. Vilket det var!

Men något annat jag fick se var Calle Bergsget. Jag hittade honom ståendes på ett litet berg. Tror han står där ganska ofta, för jag fann hans tappade baksko på berget. Tog ett par mobil bilder i all hast men dom blev ju suddiga & sådär.. Syns inte riktigt hur det ser ut men..

     

På denna sista bilden har han gått närmare mej och det såg nästan ut som han funderade på att hoppa ner från berget, men han förstod väl själv att det inte vore så käckt.


Det är en stooor vinterhage dom går i med blandad terräng. Både skog, berg och öppen äng. Hästarna går runt massa i skogen, över stock och sten och klättrar och har sej. Jättenyttigt och också roligt för dom! Men att klättra på hala berg är väl sådär kanske...?!




Skriver redan nu, innan jag börjar, att jag bloggar om detta för min skull. Det är ett längre ego inlägg så ni som inte är intresserade om mina egna tankar, kan sluta läsa nu  

 

Ska snart ut på promenad med Boss, får liksom försöka tvinga mej ut så mycket det bara går nu. Jag orkar inte vara tjock längre, har fått nog. Förr i tiden kunde jag tycka det var jobbigt och att jag skämdes inför andra. Som tur är, så har det ändrat sej, nu skäms jag bara inför mej själv istället. Att gå förbi en spegel & känna en så stor inre suck, en suck fylld med besvikelse mot sej själv. Det är inte roligt, inte alls! Jag skiter fullständigt i hur annat folk ser på mej eller tycker/tror om mej och det känns jätteskönt. Men att gå och vara lite arg på sej själv hela tiden, är inte roligt!! Så nu måste jag ta tag i detta, för min skull. Vet att jag flera ggr tidigare i min blogg nämnt ordet viktkamp och det ändå inte blivit bra. Men jag hoppas & tror på denna gången!

Väljer som sagt att skriva om detta här med, dels för att jag kan skriva av mej och dels för att jag själv sen ska kunna följa upp min lilla väg och dess historia.

Januari detta året så slutade jag att röka. Jag var så otroligt glad & lättad över att slippa skiten. Kände mej hur duktig som helst! Det gick 6 månader......


Efter denna tiden hade jag gått upp 10kg och mådde sådär. Att i det läget tvinga sej själv att fortsätta utan ciggaretter och onyttigt tjafs blev svårt, för svårt för mej. Jag klarar inte att tänka på att både gå ner i vikt och fortsätta utan rökningen. Det är inte lätt.

Så .... jag började röka så smått igen. Kändes skitbra då. Jobbigt nu! Men jag "måste" nästan röka ett tag till, tills jag är nöjd med mej själv igen. Då ska jag satsa allt på att bli kvitt rökningen. Men det går inte - än. Jag måste ta en sak i taget.

Jag vet också med mej själv att egentligen är det mycket hälsosammare att vara utan ciggen men med 10kg mer i överviktsbagaget. Ändå hjälpte det inte att tänka så, men mår man dåligt, så gör man!

Jag har efter jag gick upp 10kg, lyckats gå ner 4kg - alltså en början. Men fortfarande på tok för stor....


   

Ja, ni ser ju ....



Nä som sagt, promenad var det! Satsar på en halv mil nu.....


//Pillan




Av Pernilla - 15 december 2011 14:02

Vart på promenad med Boss, gick över och hälsade på syster en sväng och sen gick vi hem igen. Så det blev i alla fall en promenad på 6km.


 

Så nu får det bli stallet, lär väl Boss sova gott i bilen medans jag grejar där


//Pillan


Av Pernilla - 15 december 2011 09:13

Hann precis in med Boss, TUR det, för nu vräker regnet ner! I samband med blåst - igen, as usual.

Men enligt Yr.no ska det sluta regna vid 12 tiden så det ska ju bli uppehåll igen.

Nu sitter jag med morgonkaffet och tittar på tv. Ska passa på och gå inne och greja när det regnar så på utsidan. När det blir uppehåll igen så blir det en promenad med Boss och sen stallet och skritta Calle bus.

 


 


Jag ska titta efter en ny säkerhetsväst också, min börjar bli såååå gammal och lite sliten. Är det något man vill hålla bra så är det ju säkerheten. Men jag har tittat lite på en sån här..  

Jag får helt enkelt prova mej runt, men har ni hästläsare (som använder väst) något tips på en bra?




Lussebullarna igår blev riktigt goda förresten, det var ett nytt recept så jag gjorde inte så många ifall dom inte skulle bli goda. Men nu vet jag, så nu kan jag göra fler om det är så   



//Pillan

Av Pernilla - 14 december 2011 19:59

Hämtade ut ett paket från posten idag på vägen till Torp förut, och det var ......


.. mina inköpta Cheval Noir skydd!   Hopppas dom sitter perfa på Calle också. Får prova imorgon när jag rider!


//Pillan

Av Pernilla - 14 december 2011 12:57

... igen! Satan i gatan vad här blåser ute idag    Här är ju i alla fall uppehåll men hade hellre haft regn än blåsten, men men....

Igår var det ju (som dom sagt) storm + regn. Gör inget annat än och beklagar mej för vädret, I know! Men detta är riktigt november väder. Är det bara vi här på ön som haft stormar hela tiden i december? USH!

Hoppas verkligen på kallare och finare väder - snart!! Men om man kollar yr.no (som jag alltid går efter) så verkar det ju som att det ska bli kallare och också avta med blåsten. Hoppas verkligen det.


Idag åkte jag till stallet vid halv 11 - men eftersom det blåste något så fruktansvärt så red jag inte idag. Kände att 30 min skritt i paddocken kunde nästan kvitta... Men något så bra var iaf att hästarna sprang i hagen och motionerade sej själva en del    Nä istället blev det massa pyssel i stallet. Får la se det som att han fått en veckas "vintervila" nu... Så förhoppningsvis kan vi köra på igen så får han en vecka till i februari. (Jag hade gärna haft en manege)

 

        


Nu är jag hemma istället och i full gång. Har dammsugit och snart tvättat golven på nedervåningen medans min lussebulledeg står och jäser i köket. Så lite får jag ju gjort idag!

Sen när hjärtat kommer hem vid 5 så drar vi direkt till Torp och handlar....


//Pillan

Av Pernilla - 12 december 2011 18:39

Imorse åkte skon på Calles baktass igen    Tyvärr hamnade jag under tidspress idag så ridningen fick utebli. Annars ser vår vecka ut ungefär såhär.

 

Tisdag) Vila (eftersom det sägs ska storma rejält, är vädret OK blir det skritt 30min)

Onsdag) Skritt paddocken 30-40min

Torsdag) Skritt paddocken 40min (mycket böjt spår, volter & serpentinbågar..)

Fredag) Skritt + trav paddocken 30 min

Lördag) Vila

Söndag) Skritta ut en sväng....



Med andra ord - en väldigt lugn vecka. Calle har gått lite sporadiskt, alltså lugnt dom sista två veckorna pga stormväder och en tappsko. Men vi ska igång igen...    Däremot har han en väldans överskottsenergi så jag tänker köra lugnt med all fokus på att han ska hålla sej i skinnet! Sen givetvis att han får jobbat ur sej energin också  




    Bilder tagna imorse.

Jag kommer aldrig kunna titta mej mätt på denna hästen ...



//Pillan

=)

Av Pernilla - 12 december 2011 07:15

Höneskinn ? - Check




På väg till stallet nu för ett utsläpp och även ta emot hovis till Calle.


//Pillan

<3

Av Pernilla - 11 december 2011 19:07

Calle fick sej en ordentlig ompyssling idag  

Först spolade jag och schamponerade benen + svansen och sen blev det en ordentlig borstning med pälsglans och fläta i svansen. Han blev så fin så....

 


Såhär står han nästan hela tiden och ska plocka med grimskaften. Han har hållt på så sen jag köpte honom, och har aldrig slutat. Ska bita och ha mycket i munnen. Ser det som en av alla hans charmiga egenskaper...


 


 

Imorgon har jag utsläppet på hästarna och hovis kommer och slår på skon    så sen ska jag RIDA!! Gu vad sugen jag är nu !!


//Pillan

Ovido - Quiz & Flashcards