pillllans

Alla inlägg under november 2011

Av Pernilla - 26 november 2011 18:09

Vilket trist väder vi åkt på    Stormbyar + regn och emellertid ösregn.. Ush!!

Behöver jag nämna att Calle fått vilodag idag med   Imorgon är tanken att jag och Ann-Sofie ska rida ut ihop men vi får la se hur vädret blir!! För det verkar som att det ska typ storma + regna imorgon med.



Idag har jag och mamma vart på Göken (Orusts Gekås, typ) och jag fick handlat lite smått och gott, bl.a en svart rullgardin till sovrummet vilket känts som prio 1 nu när jag börjar jobba natt på måndag. Känns aningen lättare och sova dagtid om det är mörkt   

Fick köpt en tomte och ställa ute på trappen också, jag håller på och pysslar fram tomtar, gardiner och annat och försöker bringa lite stämning i hemmet. Stakarna är uppe och lyser fint i alla fall. Ikväll och även imorgon ska jag fortsätta pynta / dona.




Herre jösses säger jag bara.....



//Pillan




Av Pernilla - 25 november 2011 20:09

Var ju på Hööks en sväng idag och fick köpt lite med mej hem....

= 150:-


Tyckte jag var billigt och bra. Fleece täcket var utöver snygg färg, väldigt tjockt & mysigt. Inte sånt där mesigt tunt fleecetyg. Fanns mer jag ville ha men eftersom jag snart ska till Ullared så får jag ju spara mej dit också....

Fick köpt ytterligare en julklapp idag. GÖTT! Så nu är 5st färdiga....



Eftersom det blåste total storm idag (nästan) så skippade jag ridningen idag, hoppas på lite färre m/s imorgon .... Ösregn, snö m.m kan jag ta, men nästan aldrig stormvindar.... HATAR blåst vädermässigt!!



Nu blir det ett (två) glas vin till Idol......


//Pillan

Av Pernilla - 25 november 2011 09:00

Jag är ledig hela helgen. WIEHOOO! Min semester blev beviljad. Fy bubblan så gött!




Ska snart åka in en snabbis till Torp, måste kolla jacka och så "måste" jag ju även in på Hööks en vända. Ska iaf köpa bettskivor, får se om det följer med något mer....



Idag blåser ju det verkligen halvstorm ute OCH regnar massa, blää    & lagom kallt... Så mössa på!

 

//Pillan

Av Pernilla - 24 november 2011 20:35

Riktigt nöjd över dagen är jag. Idag har jag gått hemma och städat, tvättat undan all tvätt, pysslat, lekt med Boss och även fått pyntat fram lite adventsstakar och julstjärnor.



Stallet åkte jag till vid 17 tiden och vädret var sådär kul. Mörkt såklart + regn, sånt där duggigt jätteblött regn... Uschligt och trist!

Jag och Ann-Sofie beslöt oss för och longera pållarna idag vilket var jättebra för det var lite för länge sen jag fick longerat Calle (1 månad typ?)

Så jag förvänta mej inte mycket alls, trodde faktiskt han skulle bralla och jobba sej mer än han gjorde. Men han var såååå duktig. Det var bara några få ggr som han bralla/trotsa och kicka lite men direkt efter hans bus skutt så fick jag tillbaka han lugn med en gång. Så det är bra!
Han skrittade lugnt och avslappnat på volten och lyssnade till mina kommandon helt OK. Traven gick han riktigt lugnt i med en låg och sänkt "form". Så jag är jättenöjd över honom idag!


Såhär såg han ut när jag gick för och hämta in honom.

   

Sötnöten!!


//Pillan

Av Pernilla - 23 november 2011 21:04

Ja då har man kollat på bönderna som sökte fru. Det blev lite otippade val men kul att de alla verkade finna någon & hitta lite kärlek.


Kärlek för min egna del fick jag känna på när jag kom hem förut, hungrig och trött som jag var efter 4 timmar i stallet. Så serverar hjärtat bröd och färska räkor... Såååå GOTT!

 

Pillan + Björn = Sant!





Ett par bilder från stallet idag....

      Träningen för S & Nahla gick jättebra. Jag la bara fram 2 cavalletti bommar till dom idag så det blev träning på rakriktning emellan bommarna och tempo / balans över bommarna. Mycket jobb på volten i trav för dom med fokus på rätt sittben och tempot. Duktiga och fina ihop är dom!

  


//Pillan



Av Pernilla - 23 november 2011 08:22

Idag är jag ledig. Jobbade kvällen igår och OM jag får min semester beviljad nu till helgen, så gick jag mitt sista pass igår. Jättekul och börja på nytt/annat jobb men liten tår i ögat att jag lämnar Södra där jag vart i några år nu....

Fick en sån jättefin tomte i "avskedspresent".

Fick den med kommentaren; "Detta är din nya hustomte, den ska stå framme året om, och när du tittar på den så tänker du på oss, som går här ute och tomtar omkring..."

Gullungar!!!!



Idag ska jag vara i stallet masssssor Åker dit vid 12 tiden. Ska rida och fixa iordning för Calle som vanligt. Sen vid halv 3-3 kommer "min elev" (kompisens dotter, dom står med sina två hästar i samma stall som mej) som jag ska hålla en lektion för. Idag står det bommar på schemat och det blir en simpel övning som jag tänkt ut. Cavalletti serie och en upphöjd bom.

För Calle blir det också ett simpelt pass i paddocken, ska träna lite övergångar och lite lösgörande för honom.

Kan ta lite bilder idag, ÄNTLIGEN har min kamera laddare sladd blivit upphittad. Av storasyster, som fann den i mammas hus i Ellös  GUUU så bra. Kan jag lättare ta lite bilder igen!!



//Pillan

Av Pernilla - 21 november 2011 12:15

Förra året valde ju jag att starta ett projekt - att göra en halvklippning på Calle.

Det var blod svett och tårar. Minst sagt...

I och med att Calle är rädd för maskinen och vad som händer och inte dum, så tycker jag att det är fel att droga / bremsa / tvinga sej på honom. Så mitt försök förra vintern var att sakta, vänja honom och få det till något positivt. Det gick ju bättre och bättre men en färdig klippning blev det aldrig.


Detta året har jag bestämt mej för att inte klippa honom. Mycket för att det nog inte kommer behövas. Dom gångerna han blir massa svettig kommer han istället få stå med svett täcke på, han är inte den mest lättsvettade hästen direkt heller så. + att Calle blir (som så många andra) mycket piggare och jag känner att jag har nog med energi i honom...


  

 

På denna bilden syns det ungefär hur långt jag hann klippa. Det blev ju en del faktiskt.. Undrar ändå lite hur han skulle reagera i år om man skulle klippt han? Skulle det vara om från början eller skulle han lugnat sej? Jaja, de får jag ju inte veta nu ändå!

Men jag tycker det är snyggt på de flesta hästar när dom är klippta, och Calle blir så fin om halsen...

Nu börjar han se ut som ett troll  


//Pillan

Av Pernilla - 20 november 2011 12:36

Kom hem för en stund sen. Imorse tog jag kaffemuggen med mej och åkte till stallet för och möta Ann-Sofie. Vi red ut en timme i helt underbart väder. Calle & Sara var pigga, busiga och glada   

Det blev mest skritt, en del trav och så en gudomlig galopp där vi lät hästarna sträcka ut på benen lite, uppskattades massor!

Efter ridturen släppte vi ut dom i ny hage ((vinterhagen)) och det uppskattades nog också massor. Oj, vad dom beta av allt gräs och gick och njöt i solen. Helt underbar morgon/förmiddag i stallet helt enkelt!!

Några bilder från idag.

       

 


Nu ska jag greja här hemma resten av dagen, håller på och tvättar Calles amigo innetäcke just nu, ridjackan + kläder ska också i tvätten.. Så jag ska gå hemma & greja, mysa & njuta av det fina vädret.


//Pillan

Ovido - Quiz & Flashcards