pillllans

Alla inlägg under maj 2015

Av Pernilla - 17 maj 2015 05:15

God morgon! Jag sitter med kaffet just nu och laddar mentalt för prestation idag   Mitt personliga mål är som vanligt att komma över 60% men allt över är ju toppenbra! Förra lokala fick vi 64,63% och grymt om vi lyckas ännu bättre idag vilket jag verkligen satsar på. Men hoppas på fin dagsform hos Aramis också, ingen spänd turbohäst som drar iväg i fel galopp med mej inne på banan idag igen, tack. Haha... Sen behöver jag tänka på att R I D A inne på banan också, inte bara styra runt och följa med som jag så lätt gör annars. 




 
 Håll tummarna för oss idag är ni gulliga  



//Pillan


Av Pernilla - 16 maj 2015 20:15

Hemkommen från stallet. Nu har vi packat bilen och fixat iordning inför morgonen. Känns skönt att slippa göra allt så tidigt på morgonen. Maria red ett lätt pass med mycket övergångar och Aramis kändes fin. 


För första gången startar jag först imorgon och Maria som nr två, blir roligt med ombytta roller. Jag startar 09;18 och Maria 10;48, blir perfekt med en vila för Aramis däremellan och en fika paus för oss   




 



//Pillan

Av Pernilla - 16 maj 2015 11:09

Hade en riktigt härlig gårdag, Göken med mamma, långpromenad några km runt Ellös och sen fika utomhus hos mormor & morfar  


 

Holly vill givetvis upp på alla maskiner hon ser överallt, igår fick hon sina

första arbetsbyxor utav sin pappa och det dröjer nog inte länge

innan hon får börja följa med till verkstaden  

 




Idag blir det en lugn dag hemma och till e.m drar jag & Maria till stallet, packar det mesta för tävlingen imorgon och rider igenom Aramis lite lätt. 


//Pillan


Av Pernilla - 14 maj 2015 16:07

Rubriken säger allt! Maria & Aramis var grymma idag. Till en början (innan startsignal) var Aramis så spänd och hoppa lite kråka att jag nästan la ner mina förhoppningar helt om att dom skulle ta sej runt felfritt. Men, det gjorde dom. Visserligen blev det stillastående hopp över ibland, men det är ju tjusningen med 50cm. Att oavsett, kan man trycka på framåt och visa hästen att man ska över. 
Så, en felfri första runda, toppen! Men eftersom han kändes såpass spänd ändå valde Maria att ta 50cm igen andra gången istället för 60. Sagt & gjort! En kanonrunda, inga tveksamheter, bra galopp och rytm, stora språng förvisso men det är ju Aramis. En riktigt fin runda, jag vart sååå stolt! Haha... 



Dessutom fick Aramis stå lite längre på vagnen innan urlastning framme på plats och även när vi kom hem igen, det är träning, och det gick fint! Målet är ju att kunna ställa honom på vagnen mellan klasser eller om det skulle behövas.



   

 



Dessutom soligt och underbart majväder, en riktigt härlig dag! Nu taggar vi för dressyrtävling på söndag, jag längtar! Aramis råkade trampa av sej en sko idag under hoppningen men den åker förhoppningsvis på senare idag igen. Phu.! 


//Pillan




Av Pernilla - 14 maj 2015 07:30

Idag står det mycket häst på schemat för min del. Om en stund åker jag till klubben och fixar Aramis med Maria, sedan lastar vi och åker till Stora höga idag på deras Pay & Jump. Maria ska hoppa 50 och 60cm, det blir jättebra träning för honom. Tilläggas i bloggen ska väl att innan Maria köpte Aramis så hade han knappt hoppat något alls eller sett särskilt många hinder. Därav har Maria börjat helt från början med honom. & det går riktigt bra, superduktiga är dom, och tanken är att han ska tävlas i hoppning lokalt framöver också. Men tills dess är cr och p&j perfekt!


Hon har startat två ggr tidigare och det har vart på klubben. Så idag blir det hoppdebuten på bortaplan, sen går hoppningen dessutom utomhus idag. Så det blir också träning! 



  90cm träning.

 


När vi kommer tillbaka från hoppningen så har jag och Maria insläppet på klubben och ikväll har jag också fodringen där. Så idag andas vi mycket häst och stall  



//Pillan

 

Av Pernilla - 12 maj 2015 21:34

Ikväll tränade vi på något som jag faktiskt ridit ytterst lite med Aramis, nämligen fram och bakdelsvändningar. Det gick.... inte så bra! Helt klart något vi måste träna mer på. Flera ggr så fick jag han inte riktigt med mej, flera ggr så tappa han bjudningen efter halva så jag fick avbryta och skritta på framåt istället! Men, ett par kändes fina i alla fall  


Utöver vändningarna så hade vi sitsträning i trav och galopp, vilket jag älskar! Han var stundtals riktigt fin i traven och jag kunde sitta ner bra, fick dock korrigera honom väldigt ofta för att han inte skulle lägga sej i handen. Jag blir lätt "för snäll" vid nedsittning och tillåter för mycket vilket jag måste tänka på. Galoppen satt jag ner ordentligt och red och han blev riktigt fin där! Den vill man ju visa upp på söndag  


Jag provade min luddskydd från Eskadron

på honom ikväll och dom passade jättebra!   



//Pillan

Av Pernilla - 12 maj 2015 19:00

Myser i stallet för om en stund vankas det dressyrträning igen. På torsdag är min lektion inställd pga röd dag och eftersom jag hade ett återbud kvar att ta igen, valde jag att ta det ikväll. På söndag är det dags för en lokal start igen, så därför känns en dressyrträning denna veckan välbehövlig och något jag helst inte vill vara utan. 


  

Nä nu ska det putsas och pussas på Aramis!


//Pillan


Av Pernilla - 12 maj 2015 09:18

Regnar ute och ska tydligen regna mängder hela dagen idag, där sprack min tanke om lek och promenad ute. Känner mej inte alls sugen på att bli pissblöt. Som tur är så verkar det bli sol och hyffsat fint resten av veckan, ja tack





Istället kör vi nog ett storstäd inomhus idag så är det gjort, eftersom Björn dessutom är ledig torsdag och fredag kan vi njuta av en långhelg tillsammans, + att vi har en del annat planerat för helgen. 


//Pillan



Ovido - Quiz & Flashcards