pillllans

Alla inlägg under december 2012

Av Pernilla - 12 december 2012 08:41

Brr, idag är det kallt. Var ca -16gr på termometern när jag gick upp förut. Blir till att dra på sej understället under ridkläderna. Tänkte galoppjobba Calle lite idag och även rida på nya bettet.

Sen efter stallet ska jag åka till Patricia och hälsa på  hur mysigt som helst att ses igen...



Igår var jag och mamma iväg och handla och jag fick gjort klart de sista julklapparna, känns hur gott som helst. Nu ska jag bara slå in resten och sen är det klart! Då kan jag lägga tiden på annat julmys istället  


 

//Pillan

Av Pernilla - 10 december 2012 20:08

Haft det riktigt bra i stallet idag, fick gjort en massa nytta! Städade stallskåpet/sorterade en del och fick satt upp mer krokar så jag kunde hänga upp fler träns och på såvis få lite bättre ordning. Köpte ett nytt bett häromdagen när jag var inne på Hööks så det fick ett eget träns idag, ska prova det någon dag. Kanske imorgon? Lite nyfiken på hur det funkar. + att det kom ett bett på posten idag som jag vann på tradera så nu har jag ytterligare ett och testa.



Fick promenera runt med Calle en kvart idag och försöka lugna honom innan jag kunde sitta upp. Både jag & Calle hörde något skitskumt ljud i manegen idag, jag kan förstå att Calle blev riktigt skraj för man fatta ju inte var det var som lät?! Skumt!! Men tillslut försvann ljudet och Calle som frusta och studsa omkring spänd som en fiolsträng började slappna av såpass så jag kunde börja rida. Red ett lugnt/kravlöst pass idag eftersom Calle vilade igår så blev det ingen större fokus på något speciellt, mer än att få han mjuk och lite låg i formen (& avslappnad). Joggade igenom honom ordentligt och tog ett par galopper som var bra så fick det räcka. Imorgon är det nog lektionsdags igen  


 

    

//Pillan

Av Pernilla - 9 december 2012 08:30

... bär det av på dop till min kompis dotter Isabelle som jag dessutom fick äran att vara fadder åt  Gullisar som anförtror sej så till mej  Ska bli mysigt och väldigt trevligt!


Men ska nog gå och packa med dop presenten med en gång, vore pinsamt att glömma den, hehe...


//Pillan

Av Pernilla - 8 december 2012 22:37

Oj, fullspäckad dag. Vart iväg med mamsen idag och gissa vad - har shoppat igen  

Men nu är snart julklapparna och alla andra måsten helt färdiga, ska bli lite skönt och kunna släppa det sen och lägga tid/energi på annat mys och pyssel inför julen..

Efter shoppingen åkte jag och mamma till Calle, hann tyvärr inte med och rida idag men vi släppte honom lös i manegen en liten stund så han fick ju rört lite på sej i alla fall..    

När stallet var klart åkte vi tillbaka till Ellös och så fick jag fixat håret. Helt underbart att få ljusat upp det och klippt sej, tack Christina  


Men nu är jag verkligen trött, så ska lägga mej nu..


//Pillan

Av Pernilla - 7 december 2012 09:02

Igår kväll red jag lektion igen och det gick väl sådär.. Inte alls nöjd över min egna ridning, ush vad frustrerad man blir när man bara vill göra rätt och istället blir allt fel. Bara att träna vidare...!

Calle var i alla fall väldigt pigg & glad och nog lite frustrerad han med. Inte helt lätt att gå ut i -18gr och prestera, så lite extra stel & spänd blir han. & även moi för den delen  (Rumpvärmen åkte på sadeln igår...)


   


Idag får jag se vad jag hittar på med Calle bus, funderar på att dra fram lite bommar. Men först nu ska jag åka iväg och köpa julklapp till mamsen  

<3

Av Pernilla - 6 december 2012 08:31

Igår gick ridningen helt ok. Inte dåligt men heller inte wow.. Vi tränade övergångar och dom är mycket bättre nu än bara för ett par, tre veckor sen, och så länge man faktiskt rider i dom så gör han dom riktigt bra. Calle var superpigg så jag fick låta han trava i stort sett hela tiden och även låta han sträcka ut i galopp, galoppen var laddad och han bocka till ett par ggr men i övrigt var den bra. Så kul att han stärkt sej såpass i galopen & bättre ska det bli.

Provade ett nytt bett igår också, vilket inte funkade. Suck! Jag vill så gärna ha några bett att altinera med men vad ska man göra när Calle är känslig i munnen och man inte hittar något som passar herrn?! Har ett par alternativ kvar jag ska testa...


 


Idag ska Calle få gå 2 ridpass  Först under förmiddagen så ska jag jogga igenom honom ordentligt och sen ikväll ska vi rida lektion. Så det blir superbra!


Nä nu ska jag göra mej iordning, tänkte åka iväg och handla lite!!


//Pillan

Av Pernilla - 5 december 2012 11:44

till nya bilen. Åh så fin och köra  

Nu ska jag strax brumma ner till stallet & Calle. Hoppas att passet idag kommer kännas lite bättre och att ryttaren tar sitt förnuft till fånga och faktiskt rider!  

Calle är ganska så ordentligt pigg nu så funderar på att försöka få tiden och räcka till och låta han gå dubbelpass några dagar alt. släppa han lös i manegen emellanåt så han får ur sej lite överskottsenergi.

Ska prova nytt fleecetäcke på honom idag också, Rambo. Skulle det inte passa så har jag två st nya Rambo fleece till salu.. Men jag hoppas dom passar!!



Tycker det är lite konstigt att min vinter&snö älskande hund kryper upp i knät framför kaminen när jag sitter där och myser, han är nog inte frusen, bara översocial!? Gullhund



//Pillan  

Av Pernilla - 4 december 2012 21:24

.. för träningspass där hästen faktiskt sköter sej ok men ryttaren inte rider. Att det ska vara så svårt? Har heller inte något att "skylla på". Det var väl helt enkelt inte min dag kanske... Någorlunda red jag i alla fall och Calle krävde väl för mycket av mej just idag!?

Hur som helst så var det jättebra övningar och jag fick träna på massor med nyttiga grejer med Calle. Ibland gick han trevligt i traven och galoppen vart helt ok idag. Han har ju stärkt sej så fattningarna har blivit mycket bättre likaså galoppen, nu ska det tränas på förhållningar och kunna få avbrotten lika bra  Ja det kommer det med!



Calle var nog i alla fall ganska glad över att få komma in tidigare idag.. Han verkade inte så förtjust i vädret?  Gulliga snömonster!!

   





Nu är i alla fall bilproblemet löst. Idag var jag och älskling iväg och köpte en ny, jättefin! V70 igen, till min stora förtjusning eftersom det är min favvobil. (Våran XC90 är inte heller fy skam  )

Så nu kan jag ut och brumma igen!!



//Pillan

Ovido - Quiz & Flashcards