pillllans

Alla inlägg under oktober 2015

Av Pernilla - 17 oktober 2015 18:37

Det är min jobbhelg nu så har jobbat natten som gick. Men, kommande natt nu har jag faktiskt tagit ledigt, så jobbar imorgon igen.

För imorgon åker jag och Maria iväg till Stora Höga på Pay & Ride och rider LB:1. Imorgon ska alltså Maria också prova på LB istället för LC. Innan jag gick upp på LB och vi båda red LC var han ju svår andra gången eftersom han så smart kom ihåg programmet så körde han sitt egna lilla race på banan. Får se om det blir likadant imorgon. Annars så är han nog ypperlig att rida två olika program på.

Oavsett, så blir det bra träning att komma iväg. Han behöver ju som sagt miljöträning och rutin. 


 

Av Pernilla - 16 oktober 2015 10:16

Aramis kändes fin igår när jag red igenom honom lite lätt, väldigt pigg och blev stundtals lite stark, speciellt efter galoppen, men kunde rida loss det och på slutet jogga honom lång och låg och han var mjuk och fin! Duktig häst! 


 


Tömkörningen på min lektion var superkul. Sen fick vi ju dubbellektion också, väldigt bra! Vi gick igenom selning och olika typer och varför m.m, sen selade vi på 3 st hästar för att tömköra. Ett halvblod, en nordis och min systers ena shettis. Jag tömkörde halvblodet och han var jättemjuk och känslig, väldigt roligt!! Sen satte vi harven efter nordsvensken och harva runt i ridhuset. Väldigt nyttigt med såna här lektioner då man breddar sin kunskap kring ämnet häst och det blir lite variation. Peter är ju otroligt duktig och både lätt och rolig att lyssna på också! 


Just körning är något jag tycker är väldigt kul! När jag var liten så började jag köra med just Peter och hans shettisar på "shettisläger" då jag var ledare där. Jag fick lära mej att sela, sätta för vagn och hur man kör. Jättenyttigt och sååååå roligt! Att köra just shettis är något av det jag tycker är roligast inom ämnet dessutom!

Sen körde jag en del till och från med andras hästar och när jag gick på Dingle inriktning hästhållning blev det ju såklart mycket körning. Då lärde jag mej otroligt mycket och fick både testa att köra par, utomhus, genom vattenhinder, precision och även dressyr. 


Men efter Dingle och några praktikplatser (där jag också körde hästar) så blev det inte lika mycket, just för att jag har ju ridintresset i största fokus och har aldrig ägt en körhäst. Men min systers shettisar har vi kört mycket med på senare tid också...


  



Av Pernilla - 15 oktober 2015 14:40

Visserligen är vi inne i oktober, men jag blev ändå lite snopen när vi vaknade upp till frost och vitt ute idag. Kallt men vackert! Dagen har ju vart helt underbar med sol och stilla väder. Jag har bl.a ägnat mej åt att handla lite nytt och fått planterat på utsidan, rensat ogräs m.m Har en hel del kvar men nu ser det helt okey ut på utsidan i alla fall 


   


**


Ikväll blir det ändrade planer än vad jag först tänkt mej. Vi ska nämligen ha teori på vår lektion - tömkörning! Så jag åker ner lite tidigare till stallet idag och joggar igenom Aramis på uppehållstiden som är precis innan min lektion. Så först ridning, sen tömkörning! Härlig torsdagkväll i stallet helt enkelt  





Av Pernilla - 14 oktober 2015 21:28

Precis kollat färdigt Bonde söker fru, det är något jag följer varje år. Älskar programmet! Bönderna och kärlek blir (oftast) mer genuint än många andra s.k kärleks såpor! Ikväll unna jag mej ett glas vitt och chokladbollar till också, mums! Lite extra gott att få egentid i soffan en stund efter en fullspäckad dag. Har både vart hos barnmorskan, på utvecklingssamtal för Holly samt flera andra ärenden. Effektivitet!  


Och imorgon är det "Aramis torsdag"  Äntligen!


Av Pernilla - 13 oktober 2015 09:13

Tisdag och möte idag igen, denna gången på demensavdelningen som jag är med och har hand om. Det blir först till e.m så fram tills dess blir det att tvätta och städa hemma. Sen torktumlaren gick sönder så har jag lite svårt att hinna med, haha. Just nu är det fullt upp om dagarna men så fort vi får lite tid över får vi allt åka in till Uddevalla och införskaffa oss en ny. 



 

Senaste inköpet från Culture.

Av Pernilla - 12 oktober 2015 07:58

Redan ny vecka, igen! Tiden rusar iväg och jag kan knappt förstå att halva oktober (haha) snart har gått... Idag ska jag på möte med chefen och därefter tänkte jag se om mormor & morfar är hemma för en mysig fika där  



Ny topp från Cream  

Av Pernilla - 11 oktober 2015 18:00

Gillar BRīs schabrak så idag fick det bli ett nytt till samlingen, i färgen Champagne. Riktigt fint!! Ska bara hittat benlindorna till också så blir det perfekt!


 

Av Pernilla - 11 oktober 2015 09:38

Idag är det dressyrtävling och KM på klubben, jag valde dock att inte vara med. Känner att det inte blir så roligt nu när ridkänslan är så dålig, även om det är bra träning att vara med. Det är ju träningstävling och egentligen mest en kul grej såklart. Det ska ju vara roligt!! Men njää, står utan barnvakt och känner helt enkelt inte för det idag, och då blir det nog inte så roligt heller. Kanske att jag får med mej Holly ner så jag kan hejja på en stund. Men just nu är Holly i världens jobbigaste trotsfas - hon totalvägrar skor, bara skriker i ren panik så fort skorna ska på. Vilket såkart begränsar våra aktiviteter enormt! Hoppas det är som mamma säger, att det är en fas och att hon snart är ur den  



Suddig bild från filmen...



Förra året blev jag och Aramis KM vinnare, dessutom vann vi pris för bästa utklädnad eftersom det var tomtetema också. En skitkul dag verkligen   


Ovido - Quiz & Flashcards