pillllans

Alla inlägg under augusti 2011

Av Pernilla - 17 augusti 2011 08:03

Ska strax ta och göra mej iordning, jag och Boss ska ut på långpromenad. Jag försöker ju gå ner i vikt så mat & motion försöker jag lägga lite mer fokus på. Men det är så himla svårt... Och jag känner mej fan tjockast nu än på många år! BLÄ ! En riktig fetbobba så att säga..  


Därav anledningen till varför jag inte lägger ut nya ridbilder, jag ser så fruktansvärt stor ut.... Men jag kämpar på!


Slutar nog där så det inte blir ett gnälligt inlägg


Igår provade jag de nya bootsen jag köpte till Calle, så var dom lite för stora. Suck! Så någon som vill köpa, hojta då !!

Det gäller de BLÅA på bilden.... Strl Large! 

Jag byter gärna boots med någon också !


Förövrigt så vill jag ha...   Egentligen alla, haha.. Men det dimblåa setet helst! Så himla mysig och fin färg.....


Igår kom min nya Lacoste skor på posten, superfina och mjuka/sköna. Så dagens hiss till dom....


Dagen diss --> Att hösten närmar sej så fort.......


Nu får jag kila vidare, röra på dödköttet !!


//Pillan


Av Pernilla - 16 augusti 2011 08:41

Igår gjorde jag flera "måsten" samtal, fast en lyckades jag inte få tag på utan lämnade då mitt namn och nr. Tror det var denna människa som ringde nu nyss när jag satt i telefon med veterinärerna. Typiskt ! Får hoppas hon ringer igen snart!


Veterinärerna skulle ju ringa tillbaka när det är dags och jag tycker alltid det känns lite sådär faktiskt. Man vet aldrig när eller hur... Ska bli så gott när det är gjort (och betalat)

Både Calle och Sara ska vaccineras och kollas tänderna på...



Igår körde jag nog min pärla till bil för sista gången, älskar den men vad ska jag med den till när den bara står här? Så igår fick jag tvättat den och lagt ut den på annons....

http://www.blocket.se/goteborg/volvo_v70_35490080.htm?ca=15&w=1

Redan ringt en som ska komma och kolla ikväll.... Får la se!


Idag ska jag rida i paddocken, hoppas bara den är OK efter allt regn som kommit. Annars får det väll bli dressyr ute på grusvägarna..


  Arkivbild från i våras.....



//Pillan


Av Pernilla - 15 augusti 2011 15:51

Då var transporten fin igen


Jag och Maria har stått i ett par timmar och skurat/tvättat den och det gjorde massa. Den blev superfin!! Den ska in på service på torsdag och då är det gott att den är ren + att den skulle ändå "sommarstädas".

  Våran fina vagn !!


      


Gott och ha detta gjort !! Bilen fick sej ett bad också  


Nu är jag och Boss hemma igen och ska snart sätta igång med middagen så den står färdig tills Björn kommer hem från jobbet....


//Pillan





















Av Pernilla - 15 augusti 2011 08:29

Här regnar det, för fullt. Men tror det ska sluta frampå dagen ?


Känns som hösten närmar sej    Men nu är i alla fall boxen skurad och klar för installning. Så ska logen göras klar sen också och det ska komma några ton hö. Sen är allt klart ! Och den känslan av att allt är iordning igen är lika skön som när man släpper ut hästarna på försommaren och bara skiter i allt.. (Oordningen)


Den 18;e september blir det KM dressyr på Ork och jag har bestämt mej (givetvis) för och vara med. Ska starta LB:1 igen, kör bara på det programmet med Calle tills vidare. Så nu framöver blir det mera paddock och träning för våran del, vi har ju ridit ut mycket i sommar annars. Ska försöka och få bokat in privatlektion inne på klubben ett par ggr innan också.

Spännande ! Har ju som mål på tävling att Calle ska sköta sej och jag ska andas inne på banan   

Men ska man se till ett mer seriöst mål så är det väl att slå våra 53% sen sist. Fast jag struntar ju i poängen men vill ju att ridningen och allt ska ha förbättrats   Hoppas jag hittar någon som kan ta lite kort, hade velat haft några fina på mej och Calle.


Inför lagtävlan -10

    Maskerad dressyr och vi smurfa oss   


 

Från häromdagen i hans nya Lamicellhuva.


//Pillan

Av Pernilla - 11 augusti 2011 08:42

Funderar på bett till Calle. Hade behövt något bett till och byta med. Jag byter bett ganska ofta på Calle. Dels för att jag själv tror det är bra att variera bett på hästar och dels för att Calle inte ska "fastna" på ett bett. Jag vill "överraska" honom. Ja ni fattar grejen?

Just nu har jag "bara" 3 olika.

*3 delat sweet iron med kopparinlägg i mitten.

*Tre delat full cheek

*Kimblewickbettet


Något jag är glad för är att förr var Calle mer stark att rida, nu går han mycket mer lyhört och mjukt för mej. Ibland är det svårt att känna förändringarna under tidens gång men när jag tänker tillbaka så minns jag faktiskt våra första gånger inne på klubben i manegen. Då red jag dressyr på kimble bettet och han bara drog iväg med mej. Det händer ju aldrig längre! Men det hänger nog också ihop med vår kontakt på marken, som blivit avsevärt mycket bättre. Calle behöver en "tuff" ledare, det var jag inte i början när jag köpte Calle. Men jag klandrar inte mej själv för det är inte lätt alla gånger innan man lärt känna hästen. Jag har lärt mej otroligt mycket på Calle redan. Min tränare sa till mej att jag skulle se Calle som en utmaning, och det gör jag.

Så nu förtiden använder jag egentligen bara kimblet vid viss uteridning och vid hoppning. Det går ju ialla fall på rätt håll =)


Hur som haver, sitter och funderar på något mer bett som Calle skulle kunna funka på. Har ni häst intresserade läsare något tips ?

Jag har testat rakt bett, det funkar han inte alls på. Detta med bett är en hel djungel tycker jag!

Betten jag aldrig skulle använda i alla fall, är vanligt två delat, pga att det inte är anatomiskt för hästens mun.

Pessoa bettet som jag tycker är helt fruktansvärt! Enligt mej ska alla hävstångsbett ha kedja och vara raka. Jag skulle aldrig använda ett tre delat kimble bett te.x Mitt är rakt med tungfrihet.

Detta är min åsikt, jag vet att alla tycker olika  


Funderar också på bettlöst. Jag hade velat prova det, även om jag är väldigt skeptisk till det på just Calle. Men prova kan man alltid göra.. Se om jag kommer över något billigare sånt träns, känns lite surt att köpa allt till full pris som ändå kanske inte passar. Dom där dagarna när jag bara lallar ut i skogen själv (skrittar runt). Då kanske det kan funka?

Som sagt, tipsa mej gärna om alt. Vad använder ni för bett ?



Idag är det stalldag kl 12. Jag och Ann-Sofie ska träffas då och skura ur boxarna så dom är färdiga sen när dom ska stallas in Känns gott när det är gjort! Så igår bakade jag sockerkaka och så ska jag ta med en termos med kaffe. Så idag blir det mys i stallet.


  Bild på Calle från gårdagen....


//Pillan

=)

Av Pernilla - 9 augusti 2011 22:33

Idag i stallet, så skulle två andra ut och rida samtidigt så jag hängde på. Först red vi ut i skogen på en klätter runda och sen blev det ett lättare pass i paddocken. Kändes perfekt, sådär lagom pass. Tar nog gymnastikhoppningen imorgon istället?!.

Så fick vi stängslat (utökat hagen) vilket var mycket uppskattat av pållarna Gu va dom sprang och tugga gräs lyckligt!


Såhär såg Calle ut idag uppifrån  


Har förövrigt haft en toppen dag idag. Myst med mamma, mormor & morfar. Vi käkade ute på Sjögården idag. Jätte trevligt och mycket god mat!!


//Pillan

Av Pernilla - 9 augusti 2011 09:28

Herre guu vad jag sovit gott. Som en prinsessa   Det är trevligt och vara iväg men det är allt gott hemma med sitt egna....



Idag tänkte jag stängsla lite. Ska öppna upp nuvarande hagen så dom får en äng till. För den ska betas av innan den ska putsas här framöver. Så har dom stooort och gå på. Härligt för dom!

Så ska jag även rida givetvis, och idag är jag extra ridsugen för jag har vart borta hela helgen! Det blir paddocken idag. Funderar på och köra lösgörande och gymnastikhoppning ?


Så ska jag även hämta mitt hjärta i Ellös idag, älskade Boss. Ska bli underbart och få krama om min fining. Saknar han massor !!!



  Arkivbild.


//Pillan


Av Pernilla - 8 augusti 2011 21:01

Ja då var man hemkommen för en stund sen. Vi har haft en jättefin - trevlig - rolig och mysig helg uppe i norr. Lååångt upp (för mej) Vi var i Fyrås, en mysig by några mil ovanför Östersund. Så ja, närmare 90 mil hemifrån....!

Måste ju säga att det är otroligt vackert däruppe, och himla mysigt med dessa timmerstugor. Dessvärre glömde jag kameran, och mobilen är ju sådär, men tog ett par bilder...

 

Vi var på ett par loppisar/auktioner däruppe också, vilket är ganska vanligt (?) Verkade så i alla fall. Himla kul var det och sååå mycket gamla fina saker. Synd vi inte hade släpkärran med   Men fick i alla fall budat hem ett par gamla mjölkkannor (som jag ska plantera i) och så ett par fina små furuhyllor (som jag ska måla vita och ha på övervåningen) Bilder på det kommer !

Men kan visa ett par bilder på gaaaaaamla kärror.

 


Det enda som var synd med auktionen var att det som jag och Björn hittat på slutet av auktionsrutten la dom ihop. Så att det 3 lådor jag var intresserad av hamna med 16 andra. För 20:- dessutom. Morr !! Men hur skulle vi få plats? Det gick ju liksom inte så det var synd. Även hans plåtlådor hamna med något större ting. Men men !! Dom kanske inte är vana att det står med Orust bor som inte får med sej allt??   

Men hade jag bott däruppe hade jag gått på auktioner, heeela tiden. Haha....



Nu ska jag tvätta och se på TV, mer än så händer det inte.

 

Aningen trött efter den låååånga bilresan.


God kväll!!

//Pillan


Ovido - Quiz & Flashcards