pillllans

Direktlänk till inlägg 11 augusti 2011

Funderar ! *Hjälp!

Av Pernilla - 11 augusti 2011 08:42

Funderar på bett till Calle. Hade behövt något bett till och byta med. Jag byter bett ganska ofta på Calle. Dels för att jag själv tror det är bra att variera bett på hästar och dels för att Calle inte ska "fastna" på ett bett. Jag vill "överraska" honom. Ja ni fattar grejen?

Just nu har jag "bara" 3 olika.

*3 delat sweet iron med kopparinlägg i mitten.

*Tre delat full cheek

*Kimblewickbettet


Något jag är glad för är att förr var Calle mer stark att rida, nu går han mycket mer lyhört och mjukt för mej. Ibland är det svårt att känna förändringarna under tidens gång men när jag tänker tillbaka så minns jag faktiskt våra första gånger inne på klubben i manegen. Då red jag dressyr på kimble bettet och han bara drog iväg med mej. Det händer ju aldrig längre! Men det hänger nog också ihop med vår kontakt på marken, som blivit avsevärt mycket bättre. Calle behöver en "tuff" ledare, det var jag inte i början när jag köpte Calle. Men jag klandrar inte mej själv för det är inte lätt alla gånger innan man lärt känna hästen. Jag har lärt mej otroligt mycket på Calle redan. Min tränare sa till mej att jag skulle se Calle som en utmaning, och det gör jag.

Så nu förtiden använder jag egentligen bara kimblet vid viss uteridning och vid hoppning. Det går ju ialla fall på rätt håll =)


Hur som haver, sitter och funderar på något mer bett som Calle skulle kunna funka på. Har ni häst intresserade läsare något tips ?

Jag har testat rakt bett, det funkar han inte alls på. Detta med bett är en hel djungel tycker jag!

Betten jag aldrig skulle använda i alla fall, är vanligt två delat, pga att det inte är anatomiskt för hästens mun.

Pessoa bettet som jag tycker är helt fruktansvärt! Enligt mej ska alla hävstångsbett ha kedja och vara raka. Jag skulle aldrig använda ett tre delat kimble bett te.x Mitt är rakt med tungfrihet.

Detta är min åsikt, jag vet att alla tycker olika  


Funderar också på bettlöst. Jag hade velat prova det, även om jag är väldigt skeptisk till det på just Calle. Men prova kan man alltid göra.. Se om jag kommer över något billigare sånt träns, känns lite surt att köpa allt till full pris som ändå kanske inte passar. Dom där dagarna när jag bara lallar ut i skogen själv (skrittar runt). Då kanske det kan funka?

Som sagt, tipsa mej gärna om alt. Vad använder ni för bett ?



Idag är det stalldag kl 12. Jag och Ann-Sofie ska träffas då och skura ur boxarna så dom är färdiga sen när dom ska stallas in Känns gott när det är gjort! Så igår bakade jag sockerkaka och så ska jag ta med en termos med kaffe. Så idag blir det mys i stallet.


  Bild på Calle från gårdagen....


//Pillan

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 14 mars 2017 07:37


Igår var vi kollegor ut till Gullholmen för att äta gott och umgås. Det var supertrevligt! Jag och några till valde sista färjan hem vid 21 och vissa sov över i stugan som vi bokat.  Men dels var jag ändå nykter och sen är det lite svårt att lösa m...

Av Pernilla - 13 mars 2017 10:45


Hemkommen från barnmorskan nu, fick träffat min nya idag eftersom den förra har slutat precis och börjat jobba i Uddevalla istället. Lite knepigt att göra ett byte såhär sent i graviditeten, men såklart så går ju det bra med. Hon var jättetrevlig den...

Av Pernilla - 12 mars 2017 06:30


    Alltså hur fin morgon? Björn ska ut i skogen om någon timme och jag och Holly har lite mysmorgon framför tecknat. Hon ska få stekfrukost snart och jag ska dricka kaffe innan jag intar min frukost, yoghurt. Jag är redan lite trött på flytan...

Av Pernilla - 11 mars 2017 07:55

Den rubriken kändes extra skön att skriva, haha. Nu är tandläkarbesöket gjort och jag kan beskriva det som hemskt jobbigt. Men 1 ½ timme senare med två tandläkare så var tanden ute i alla fall. Trist bara att den skulle ha så dålig tajming och behöva...

Av Pernilla - 10 mars 2017 08:30


Ja alltså. Värken blir bara värre och värre så idag har jag fått en akuttid till tandläkaren för att dra ut den onda visdomstanden. Behöver jag ens nämna hur jävla nervös jag är?  Men det är otroligt skönt att få gjort det idag, att slippa gå och h...

Ovido - Quiz & Flashcards