pillllans

Direktlänk till inlägg 9 maj 2013

Bebis <3

Av Pernilla - 9 maj 2013 20:30

   

 

4 maj - 10 maj 2013


Vecka 35

Kroppen:
 Nu ökar du snabbare i vikt, upp till drygt ett halvt kilo varje vecka. Av det går cirka 300 gram till barnet. Om du ökar väldigt mycket i vikt kan det bero på att du samlar på dig vätska. Det är oftast normalt men kan även vara ett av flera tecken på en komplikation. Mot slutet av graviditeten går du på fler besök hos barnmorskan för att till exempel upptäcka om blodtrycket stiger. Många får halsbränna, magen känns ofta full och det är svårt att hitta sköna ställningar på natten. Du får räkna med att vakna några gånger per natt för att kissa och vända dig i sängen.
Vid den här tiden gör barnmorskan en sammanfattning om hur din graviditet har varit. Du kan skriva ett förlossningsbrev där du skriver lite om dig själv och dina förväntningar på förlossningen, samt vilken form av stöd som du tror att du och din partner kommer att behöva.


Barnet: Fingernaglarna har nu vuxit ut helt och hållet på barnet. Barnets benmärg börjar producera röda blodkroppar. Du känner nu varje dag hur barnet rör på sig och det är inte ovanligt att du lagt märke till att ditt barn har en speciell dygnsrytm, som ofta fortsätter efter att barnet är fött.



Egna tankar/känslor: Jag tycker ju att tiden går så otroligt fort och blir lika paff varje dag när jag tänker "36 dagar kvar till bf" osv. Öh, vad hände!?  

Men jag mår superbra! Känner dock igen mej lite i texten ovanför, har lyckats samla på mej lite vätska och i tisdags hos BM så var blodtrycket aningens högre än vanligt. Annars har jag halsbrännan kvar men den kommer & går, och även lite kramp i benen emellanåt. Men lite får man väl stå ut med  Klart att jag börjar känna mej osmidig men jag har absolut inga problem med att hitta god sovställning om natten och sådär.. Skönt det!

Något jag inte kommer göra är att skriva ett förlossningsbrev. Jag förstår inte riktigt vitsen med det!? Hur ska jag kunna skriva om hur jag vill ha det, om något jag aldrig upplevt? Smärtlindring får jag ju ta utefter hur ont jag har och hur allt blir. Det blir inte heller alltid som man tänkt sej och jag vill förbereda mej på allt. Akut kejsarsnitt, komplikationer, föda för tidigt, u name it.  

Skriva ner mina förväntningar på förlossningen?! Har inte alla samma? Att man vill att allt ska gå bra?    Nä inget brev för min del eftersom jag inte har något speciellt att framföra. Jag tar det som det kommer.... 

 

Jag tycker det ska bli spännande och se sen om bebis fortsätter med den dygnsrytm den har i magen nu. I så fall kan jag vara glad att jag jobbar natt och är van att vända på dygnet, hehe. För som det är nu är bebis betydligt lugnare under dagen men sätter igång som en karatekid om kvällen & natten. Jag har vaknat vid ett par tillfällen av att h*n sparkar så hårt, nästan så hårt att jag tror jag ska få en bristning efter sparken, haha  Ohh, jag är så nyfiken på h*n därinne och ibland kan jag knappt bärga mej tills h*n tittar ut  

 

 

//Pillan

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 14 mars 2017 07:37


Igår var vi kollegor ut till Gullholmen för att äta gott och umgås. Det var supertrevligt! Jag och några till valde sista färjan hem vid 21 och vissa sov över i stugan som vi bokat.  Men dels var jag ändå nykter och sen är det lite svårt att lösa m...

Av Pernilla - 13 mars 2017 10:45


Hemkommen från barnmorskan nu, fick träffat min nya idag eftersom den förra har slutat precis och börjat jobba i Uddevalla istället. Lite knepigt att göra ett byte såhär sent i graviditeten, men såklart så går ju det bra med. Hon var jättetrevlig den...

Av Pernilla - 12 mars 2017 06:30


    Alltså hur fin morgon? Björn ska ut i skogen om någon timme och jag och Holly har lite mysmorgon framför tecknat. Hon ska få stekfrukost snart och jag ska dricka kaffe innan jag intar min frukost, yoghurt. Jag är redan lite trött på flytan...

Av Pernilla - 11 mars 2017 07:55

Den rubriken kändes extra skön att skriva, haha. Nu är tandläkarbesöket gjort och jag kan beskriva det som hemskt jobbigt. Men 1 ½ timme senare med två tandläkare så var tanden ute i alla fall. Trist bara att den skulle ha så dålig tajming och behöva...

Av Pernilla - 10 mars 2017 08:30


Ja alltså. Värken blir bara värre och värre så idag har jag fått en akuttid till tandläkaren för att dra ut den onda visdomstanden. Behöver jag ens nämna hur jävla nervös jag är?  Men det är otroligt skönt att få gjort det idag, att slippa gå och h...

Ovido - Quiz & Flashcards